Gemeenteraad kort: Geen plaats voor cultuurraad en Vlaamse identiteit in Merelbeke

Op 30 september 2016, over deze onderwerpen: Cultuur

De cultuurraad zit door wanbeheer al meer dan een jaar op zijn gat. Er wordt door het schepencollege geen enkele inspanning gedaan om deze wettelijk verplichte adviesraad nieuw leven in te blazen.

Daarnaast is N-VA evenmin te spreken over de houding van het gemeentebestuur bij de Vlaamse Feestdag. Weer geen Vlaamse vlag en een koor dat enkel Franse en Engelse liederen zong.

De cultuurraad in Merelbeke is monddood gemaakt

Het is nu al meer dan een jaar dat de cultuurraad, een decretale verplichte adviesraad, op zijn gat zit in Merelbeke. Voor Rosine Van Gysegem is deze situatie een aanfluiting voor een gemeente met meer dan 20.000 inwoners. “De gemeente is wettelijk verplicht om een cultuurraad te hebben. Maar door wanbeheer is in Merelbeke al meer dan een jaar geen cultuurraad meer.”

De schepen heeft er evenwel geen zin in. De cultuurraad zal pas een doorstart kennen na de verkiezingen van 2018. Nu weten we meteen ook wat dit schepencollege van burgerparticipatie vindt.

Weer geen Vlaamse vlag op Vlaamse feestdag

Op 21 juli zijn er Belgische vlaggen, op Holebidag zijn er regenboogvlaggen, maar eens een Vlaamse vlag hangen op de Vlaamse Feestdag op 11 juli? Nee, dat is te veel moeite voor het Merelbeekse schepencollege. Tot nader order zijn we toch een Vlaamse gemeente. De Merelbeekse ambtenaren krijgen zelfs vrijaf op 11 juli. Guido Mortier deed in 2015 al zijn beklag. “Het is doodjammer dat ik dit in 2016 nog eens moet doen. Merelbeke heeft geen greintje respect voor onze Vlaamse Feestdag.”

Wél een pluim trouwens voor de inspanningen van de lokale verenigingen om van de Vlaamse Feestdag een echt feest te maken. De festiviteiten van het Karnavalcomité waren een schot in de roos!