Gedenkteken heemkundige Jozef De Cocker te Melsen

Op 23 maart 2022, over deze onderwerpen: Cultuur

Op de gemeenteraad van 22 maart 2022 stelde raadslid Guido Mortier (N-VA) opnieuw een vraag over erfgoed in Merelbeke.

De Heemkundige Kring Land Van Rode heeft op 28 maart 2004, samen met de gemeente Merelbeke, een gedenkteken geplaatst in de voortuin van het huis van de heemkundige Jozef De Cocker te Melsen, Gaversesteenweg 617. De inhuldiging gebeurde door Vlaams minister Paul Van Grembergen en burgemeester Luc De Keukelaere. De woning stond onlangs te koop. Een lid van de Heemkundige Kring Land Van Rode maakt zich zorgen wat er met het gedenkteken zou gebeuren. Het zou jammer zijn moest dit gedenkteken verdwijnen voor de nagedachtenis van Jozef De Cocker die enorm veel opzoekingen gedaan heeft voor Melsen, wat resulteerde in zijn meesterwerk: “De Geschiedenis van Melsen”.

Daarom stelde raadslid Guido Mortier aan het college volgende schriftelijke vragen:

Heeft de gemeente Merelbeke waarborgen voor het behoud van het gedenktegen van de heemkundige Jozef De Cocker?
Is het college bereid in voorkomend geval dit gedenkteken in Melsen een andere geschikte plaats te geven indien de nieuwe eigenaar dit gedenkteken niet wenst te behouden?

De familie van Jozef De Cocker werd hierover bevraagd door het gemeentebestuur. Hieruit bleek dat de woning nog niet verkocht was en dat de eigenaars het behoud van het gedenkteken zouden opleggen als last bij de verkoop, minstens dat het gedenkteken eigendom bleef van de verkopers die – in overleg met het gemeentebestuur – het gedenkteken een andere passende plaats zouden kunnen geven.

Eerste Schepen Egbert Lachaert (Open VLD) bevestigde dat het college het gedenkteken – in overleg met de familie De Cocker – een passende plaats in Melsen in de omgeving van “Huize De Cocker” zou geven indien het gedenkteken om welke reden dan ook niet op zijn huidige plaats zou kunnen blijven staan.