Een nieuwe naam voor de fusiegemeente

Op 25 oktober 2023, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Op de gemeenteraad van 25 oktober 2023 ondervroeg raadslid Guido Mortier (N-VA) het college van burgemeester en schepenen over de nieuwe naam van de eventuele fusie tussen de gemeenten Merelbeke en Melle. In een persbericht van 23 oktober 2023 had het college laten publiceren: “De fusiegemeente zal dus niet Melle of Merelbeke heten”, wat in strijd was met eerdere informatie dat alle gemeentenamen in aanmerking kwamen. Het college (CD&V en Open VLD) moest toegeven dat de nieuwe fusiegemeente wel degelijk ‘Merelbeke’ of ‘Melle’ zou kunnen heten.

In een persbericht van 23 oktober 2023, maar ook op de gemeentelijke website www.merelbeke.be stond uitdrukkelijk vermeld: “Voor de fusiegemeente kiezen de besturen heel bewust een nieuwe, overkoepelende naam. Die nieuwe naam staat symbool voor een nieuw begin als evenwaardige partners van een gedeelde identiteit. De fusiegemeente zal dus niet Melle of Merelbeke heten. De huidige postcodes blijven wel behouden en de namen Melle en Merelbeke verdwijnen niet volledig: ze krijgen een tweede leven als deelgemeenten.”  Maar er stond ook vermeld: “We verwelkomen alle voorstellen, geen naam is te gek.”

Op een voorafgaande infovergadering voor de mandatarissen van de beide gemeenten Merelbeke en Melle op 10 oktober 2023 werd nochtans met geen woord hierover gerept.

Burgemeester Filip Thienpont (CD&V) gaf toe dat de nieuwe fusiegemeente wel degelijk ‘Merelbeke’ zou kunnen heten en beloofde de tekst op de gemeentelijke website onmiddellijk aan te passen opdat hierover geen enkele verwarring zou bestaan.

De burgerbevraging d.m.v. kaartjes bij lokale handelaars, de bibliotheek en het gemeentehuis loopt nog tot en met 7 november 2023.

De suggestie “Merelbeke” als nieuwe fusienaam is dus wel degelijk toegelaten.