De waarheid over de gemeentefinanciën

Op 20 juni 2012, over deze onderwerpen: Financiën

Het artikel van N-VA Merelbeke over de rampzalige gemeentelijke financiën deed heel wat stof opwaaien. Verschillende partijen verdrongen zich om de schuld in onze schoenen te schuiven. Nochtans vernoemden wij in ons artikel geen enkele partij en geen enkele naam van een Merelbeekse politicus.

We stelden enkel vast dat Merelbeke hoge belastingen heft (8% personenbelasting en 1450 opcentiemen) en zeer veel schulden heeft (van 1.312 EUR/inwoner in 2000 naar 1800 EUR/inwoner in 2012). De vraag dringt zich op: “Hoe is het zover kunnen komen?”

Groen

Groen reageerde als eerste. “N-VA keurde als lid van de bestuursmeerderheid alles goed en moet nu niet hypocriet doen”, klonk het. Hun artikel noemt de N-VA 12 keer, de andere meerderheidspartijen Open VLD, CD&V en sp.a blijven buiten schot. Het lijkt haast alsof Groen goeie maatjes met de meerderheidspartijen wil blijven met het oog op de nieuwe bestuursmeerderheid na de verkiezingen.

Open VLD

Open VLD reageerde vrij grof.  “Alles is de schuld van ex-burgemeester Guido Mortier en ex-schepen Rik De Vis.” Het nieuw gemeentehuis (inmiddels 13 jaar oud) en het zwembad (inmiddels 12 jaar oud) zouden de gemeente aan de financiële afgrond gebracht hebben. Het ontsporen van de gemeentelijke financiën zou enkel en alleen de schuld zijn van de N-VA.

Maar Open VLD verzwijgt heimelijk dat er inmiddels 4000 inwoners bijgekomen zijn, dat zij de belastingen verhoogde en dat zij leningen kon afsluiten aan een gemiddelde rentevoet van 2% i.p.v. 6% in 2000. Elke vergelijking tussen de financiële toestand in 2000 en 2012 valt uit in het nadeel van de bestuursmeerderheid van de laatste 12 jaar.

De waarheid over de gemeentefinanciën

De waarheid is dat de laatste 15 jaar alle partijen (behalve Vlaams Belang) de gemeente mee bestuurd hebben. Ook Groen maakte deel uit van de bestuursmeerderheid van 1995 tot 2000. Alle partijen hebben het nieuw gemeentehuis en het zwembad goedgekeurd.

De waarheid is dat Open VLD de laatste 12 jaar als grootste partij het gemeentelijk beleid gedomineerd heeft. Open VLD kegelde in 2001 N-VA uit de coalitie met een wisselmeerderheid en verhoogde onmiddellijk de belastingen van 7% naar 8% (personenbelasting) en van 1250 naar 1450 opcentiemen (onroerende voorheffing).

Open VLD leverde bovendien de laatste 12 jaar de schepen van financiën en de schepen van openbare werken, twee domeinen waardoor de gemeentelijke financiën uit de hand gelopen zijn. In  vele dossiers liepen de meerkosten op tot meer dan 50% van het gunningsbedrag.  Men betaalt 560.000 euro voor het beheer van een ondergrondse parking met slechts 145 plaatsen en 10 euro per vierkante meter voor landbouwgrond voor het sportcomplex Molenkouter. Dit is niet meer normaal te noemen.

De gemeentelijke financiën kunnen enkel rechtgetrokken worden door het afbouwen van het veel te grote personeelsbestand en het uitstellen van grote geldverslindende investeringsprojecten zoals het sportcomplex Molenkouter en de sportsite Melsen.

Wedden dat Open VLD na de verkiezingen de belastingen zal verhogen?