De fusie tussen Merelbeke en Melle komt er

Op 29 juni 2023, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Op de gemeenteraad van 27 juni 2023 ondervroeg raadslid Guido Mortier (N-VA) voor de derde maal het college van burgemeester en schepenen over de eventuele fusie tussen de gemeenten Merelbeke en Melle. Het college (cd&v en Open VLD) hield de boot nog eventjes af, maar de fusie komt er zo goed als zeker.

Net voor de gemeenteraad kregen de raadsleden, in een besloten vergadering, van het onderzoeksbureau EY Consulting (het voormalige Ernst & Young) toelichting bij de bestuurskrachtanalyse van Merelbeke en Melle met het oog op een eventuele fusie van beide gemeenten.

Dit fusierapport is ondubbelzinnig positief voor een samenvoeging van Merelbeke en Melle. De bestuurskracht van beide gemeenten zal erop vooruitgaan door een fusie.

Omdat de bestuursmeerderheid (met uitzondering van Vooruit die voorstander is van een fusie) blijft dralen om haar standpunt ten opzichte van een eventuele fusie kenbaar te maken, stelde de N-VA op de gemeenteraad van 27.6.2023, bij monde van gemeenteraadslid Guido Mortier, volgende vragen aan het college van burgemeester en schepenen (cd&v en Open VLD):

- Wat is het standpunt van het college i.v.m. een fusie met de gemeente Melle?
- Waarom moet alles besproken worden in besloten zittingen?
- Wanneer zal de gemeenteraad zich moeten uitspreken over een fusie met de gemeente Melle?

Op deze drie pertinente vragen kwam een zeer uitgebreid, maar ontwijkend antwoord.

Burgemeester Filip Thienpont (cd&v) schetste alle stappen die tot nu toe werden gezet, dat het beter was dat dergelijk belangrijke beslissingen goed voorbereid worden in besloten zittingen van de gemeenteraad en dat een beslissing of er al dan niet een fusie komt zal genomen worden in september 2023.

Eerste schepen Egbert Lachaert (Open VLD) trad de burgemeester bij en beweerde dat er over een eventuele fusie met de gemeente Melle geen verdeeldheid was in het college.

Raadslid Guido Mortier (N-VA) concludeerde dat het college eigenlijk instemt met een fusie, maar eerst hierover afspraken wenst te maken met de bestuursmeerderheid in Melle (cd&v en N-VA). Wordt vervolgd in september.