'Besteed budget aan initiatieven van Merelbekenaars in plaats van aan vakantie van een schepen'

Op 24 september 2013, over deze onderwerpen: Ontwikkelingssamenwerking

Voor de zomer trok een Merelbeekse delegatie onder leiding van de SP.A-schepen naar Toucountouna in Benin om er een mogelijke stedenband te onderzoeken. 9.000 euro en enkele maanden later ligt het evaluatieverslag klaar. “Al dat geld naar versnipperde en nutteloze initiatieven terwijl Merelbekenaren die actief zijn in de derde wereld smeken om wat steun. Zonde”, reageert John De Vlaminck.

Versnippering en weggegooid geld

“Uit het evaluatieverslag blijken de plannen van het college”, legt De Vlaminck uit. “Er worden denkpistes gelanceerd om te evolueren naar scholenbanden, promoten van de productie van artisanale produkten, samenwerken met Oxfam wereldwinkels, helpen uitbouwen van ecotoerisme, enz …”

“Bijzonder nobel allemaal, maar welke expertise hebben wij te bieden? Een schepen en enkele ambtenaren. En dat terwijl Vredeseilanden, Protos en andere goede doelen mét kennis van zaken al in Benin actief zijn. Onze bijdrage is gewoon zonde van het geld en draagt enkel maar bij aan de versnippering van de hulp.”

Help Merelbekenaren anderen helpen

“Nochtans is dat geld goed besteden helemaal niet moeilijk. Tal van inwoners van Merelbeke zetten zich immers al in in de derde wereld. Er zijn vrijwilligers die medische projecten ondersteunen in Congo en vrijwilligers die betrokken zijn bij reisorganisaties die verschillende keren per jaar naar Benin trekken. Dat zijn de acties die we moeten ondersteunen!”

De N-VA denkt dat deze acties zeer doelgerichte resultaten kunnen neerzetten met concrete realisaties op het terrein, zoals:

• Hulp bij de bouw van een school voor dove kinderen in Burundi;
  • Verbeteren van de scholenwerking in Venezuela;
  • De bouw van een school in Gambia;
  • Sanitaire voorzieningen in een school in Senegal;
  • …

In totaal werd er dit jaar al voor 40.000 euro steun gevraagd aan de gemeente. Slechts een fractie werd toegekend door de gemeente. En ja, als – met de nadruk op als – er een samenwerking komt, betaalt de Vlaamse overheid dit terug. Maar dan nog blijft het weggegooid geld”, besluit de Vlaminck.