Aandacht voor taal en hoogbegaafde kinderen in het gemeentelijk basisonderwijs

Op 27 november 2020, over deze onderwerpen: Onderwijs

Op de gemeenteraad van 24 november ll. werd het schoolwerkplan van het gemeentelijk basisonderwijs besproken. N-VA-raadslid Rosine Van Gysegem maakte van de gelegenheid gebruik om enkele bedenkingen te formuleren:

“Onze gemeentelijke basisscholen hebben een degelijk uitgewerkt schoolwerkplan opgesteld. Wij willen onze appreciatie uitspreken voor het vele werk dat het hele schoolteam leverde in de moeilijke coronatijd.  Graag geven we nog wat, volgens ons, noodzakelijke aanvullingen en opmerkingen.

In het document is sprake van 3 vestigingsplaatsen voor het GILKO Merelbeke. Door de herstructurering die doorgevoerd werd spreekt men beter over 2 scholen met elk een afzonderlijk instellingsnummer namelijk: De Kloosterstraat met 1 bijkomende vestigingsplaats in de Bergwegel en de school in Lemberge.

In het schoolwerkplan wordt vermeld dat lezen een belangrijke voorwaarde is om tot leren te komen. Dit is helemaal correct maar taal in het algemeen vb. spreektaal, schrijftaal, rekentaal, e.d. is onvoorwaardelijk verbonden met leren en bij uitbreiding in een gemeenschap samenleven. Taal zorgt ook voor het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen in de school en in de maatschappij waarin ze leven. Als ze zich mondeling of schriftelijk niet of moeilijk kunnen uitdrukken kan dit leiden tot misverstanden en zelfs tot agressie vooral in de vrije momenten op school. Er staat in het schoolwerkplan dat er zowel in de kleuterschool als in het lager onderwijs een sterk taalbeleid gevoerd wordt. Graag hadden wij dat meer geconcretiseerd gezien.

Verder merkten we op dat er een degelijk uitgewerkt zorgbeleid is. Wij kunnen dit alleen maar toejuichen. Zorgzaam onderwijs betekent echter ook de lat hooghouden voor alle leerlingen. Buiten de differentiëring in de klaspraktijk vonden wij niets terug over de aanpak van hoogbegaafde kinderen. Als we de laatste jaren zien dat ons onderwijs steeds verder weg zakt in de rankings is het volgens ons goed om ambitieus te zijn in het aanbieden van taal-en rekenlessen. Graag doen we dan ook een oproep om ook hier aandacht voor te hebben zodat leerlingen gestimuleerd worden om kennis en vaardigheden op te doen en te gebruiken ten voordele van zichzelf en onze samenleving.

Verder zagen wij in het verslag van de schoolraad dat er overwogen wordt om de maximumcapaciteit per leerjaar terug te brengen van 48 naar 36. Wij vragen ons wel af wat de gevolgen voor de school en dan vooral voor de tewerkgestelde leerkrachten zijn. Misschien is het dan ook goed om dit in een gemeenteraadscommissie te bespreken.”