“We moeten het groen in de Flora koesteren”

Op 8 november 2011, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Onze jaarlijkse herfstwandeling bracht ons dit jaar langs de groene ruimten van de Flora. Aan de geïnteresseerde  wandelaars vertelde Rik De Vis over het broodnodige groen in dit verstedelijkt gebied. N-VA zal er een punt van maken dat elk woonuitbreidingsgebied  ook voldoende groen krijgt.

Starten deden we aan de chalet in het Liedermeerspark, de groene parel van de Flora. Gelegen rond een vijver ontstaan uit een oude Scheldearm is dit park een aantrekkingspool voor jong en oud. Gezinnen komen er om met hun kinderen in de speeltuin te spelen. Wandelaars en joggers genieten van de natuur. Vissers van de rust en rijke visvijver.

Sportpark

Daarna trokken we naar het Sportpark in de Koestraat. “Het is de bedoeling dat we een conciërge aanstellen die het voetbalveld en alles er omheen onderhoudt. Op termijn komt SK Merelbeke  hier spelen zodat het voetbalveld in de Scheldevallei verdwijnt zoals het BPA (bijzonder plan van aanleg) Scheldevallei dat voorziet”, vertelde De Vis.

Tot slot passeerden we ook even het vogelasiel. Een prachtig privé-initiatief van Guy De Meulemeester dat de gemeente Merelbeke graag ondersteunt. Het Merelbeeks vogelasiel is een instituut in Vlaanderen. We zijn er terecht erg trots op.

Groen in elk bouwproject

De wandeling maakte duidelijk hoe belangrijk groen in de Flora is. “Flora is met voorsprong het dichtstbevolkte gebied in Merelbeke. Per vierkante kilometer wonen er liefst 1625 mensen. In de toekomst evolueren we wellicht naar een situatie waarbij niet elke inwoner een eigen tuin zal kunnen hebben”, aldus De Vis.

“Bovendien komen er nog woningen bij. Omdat we in de landelijke deelgemeenten van Merelbeke niet zomaar mogen bijbouwen, komen we in de woonuitbreidingsgebieden in Flora en in het het centrum terecht”, aldus De Vis.

“Maar N-VA Merelbeke zal bij elk bouwproject een lans breken voor openbaar groen. Zo zorgden we ervoor dat bij het project langs de Gontrode Heirweg liefst 1,5 hectare park en bos voorzien is. Ook bij het kleinere project aan de Hundelgemsesteenweg (ter hoogte van de Koningin Elisbaethlaan) komt 0,5 hectare groen. Als we de Flora aantrekkelijk willen houden voor jong en oud, is dat groen onontbeerlijk”, besloot De Vis.