Wandelpad op de Molenkouter

Op 24 september 2019, over deze onderwerpen: Sport

Op de gemeenteraad van 24 september 2019 deed N-VA-fractieleider Rik De Vis de volgende tussenkomst:
Infrastructuur op loop-of fietsafstand is een belangrijk onderdeel voor een kwalitatieve leef- en woonomgeving. Dit was een belangrijke beweegreden voor onze gemeenteraad om het RUP Molenkouter op te maken en te ontwikkelen als een Sport-Park (goedkeuring RUP Molenkouter dateert van oktober 2008).
Ondertussen is onze gemeente al jaren eigenaar van het grootste gedeelte van de desbetreffende gronden. Nu, op vraag van het schepencollege, een nieuwe ontwerpprocedure wordt opgestart, zal er nog veel tijd nodig zijn om tot een volwaardige uitvoering te komen. Nochtans stijgt de vraag naar zachte recreatievormen zoals wandelen, fietsen, joggen, .. bij onze bevolking  en is bijkomende uitloopruimte zeker gewenst, noodzakelijk  en urgent .
De vooropgestelde nieuwe wandelweg in het voorstel is amper 250 m maar het creëert een grote ruimtelijke bewegingsimpact. Het GILKO, de OCMW campus en de dichtbevolkte wijken ten westen van de Hundelgemsesteenweg krijgen een veilige en aangename looplijn naar het Gentbos en omgeving. Het tracé van de nieuwe wandelweg legt geen hypotheek op de ruimtelijke uitbouw van het sportpark en is volkomen in overeenstemming met de voorschriften van het RUP.
De bevoegde schepen vond het een heel interessant voorstel en beloofde er werk van te maken.