Voordracht Carl Devos 17 oktober 2013

Op 23 oktober 2013

Op 17 oktober ontving N-VA Merelbeke professor Carl Devos. Hij gaf een voordracht over de verkiezingen van 2014, beter gekend als ‘de moeder van alle verkiezingen’. Uit zijn betoog bleek duidelijk hoe belangrijk die verkiezingen zullen zijn en hoe belangrijk het voor de N-VA zal zijn om een grote overwinning te behalen. Enkel zo zullen we 5 jaar Di Rupo II kunnen verhinderen.

Waarom zijn die verkiezingen zo belangrijk?

Devos ziet twee redenen:

1)      Het zijn voor het eerst sinds 1999 samenvallende verkiezingen waarbij zowel federaal als Vlaams de kaarten geschud worden. “Hoewel de uitslag federaal en Vlaams kan verschillen, zullen de voorzitters er alles aan doen om op beide niveaus gelijke coalities te maken. De winnaars maken dus veel kans om zowel Vlaams als federaal de plak te zwaaien en krijgen een enorme hefboom.

“De verliezers worden wellicht op beide niveaus voor lange tijd naar de oppositiebanken verwezen. Voor wie er in 2014 naast grijpt, wacht er een lange tocht door de woestijn.”

2)      Na deze verkiezingen zijn er voor een ongezien lange periode geen verkiezingen. “De volgende verkiezingen zijn pas in 2019. Vijf jaar later. Dat is een eeuwigheid in de politiek. Tussen 2000 en 2010 waren er bijvoorbeeld vijf verkiezingen. Gemiddeld om de twee jaar moesten de hoofdrolspelers zich aan de kiezers presenteren. Dat zorgt voor een grote nervositeit in de Wetstraat en zorgt voor schrik om aan grote hervormingen te beginnen.”

“De geschiedenis leert nochtans dat de initiële afkeer voor de hervormingen van de burgers snel wegebt. Wie na 2014 in de regering zit, krijgt vijf jaar de tijd om grote zaken aan te pakken.

De traditionele partijen zwijgen de staatshervorming dood

Devos: “De traditionele partijen hebben nu de strategie aangenomen om de staatshervorming buiten de regeringsvorming in 2014 te willen houden. Dat heeft maar één doel. Onderzoek leert dat de partij waarvan het belangrijkste topic de debatten bepaalt, kan rekenen op meer stemmen bij de verkiezingen. Door het niet over de staatshervorming te hebben, willen ze stemmen bij de N-VA weghouden.”

Alleen een grote verkiezingsoverwinning zal volstaan!

Devos ziet intussen dat de N-VA als enige om een staatshervorming blijft vragen. Om die staatshervorming op de agenda te krijgen en aan Di Rupo II te ontkomen, zal volgens hem een monsteroverwinning nodig zijn van rond de 40%.

Het zal dus van ons moeten komen! De traditionele partijen hebben zich duidelijk neergelegd bij Di Rupo II. Na uitspraken van Vanackere (CD&V) als “Di Rupo II hoeft voor mij niet” en Rutten (Open VLD): “Ik kan het woord tevredenheid niet in de mond nemen als ik deze begroting zie” hebben ze een bocht van 180° gemaakt. De kopstukken struikelen haast over elkaar om het – toch wel schamele – bilan van Di Rupo I te bewieroken.

Het is aan ons om op de vele gebreken te blijven wijzen. Het is aan ons om deze belastingsregering te ontmaskeren. Het is aan ons om erop te blijven hameren dat enkel een grote staatshervorming volstaat om Vlaanderen de middelen te geven die het nodig heeft om goed beleid te voeren.

Het is aan ons om te verhinderen dat Di Rupo II vijf jaar lang onze economie ten gronde kan richten. Als u weet dat voor de volgende legislatuur een hervorming van het fiscaal stelsel op het programma staat, dan begrijpt u waarom het zo belangrijk is dat de N-VA de verkiezingen van 2014 wint. We rekenen op uw steun!