U vraagt veiligheid en mobiliteit van de gemeente

Op 29 oktober 2017, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Veiligheid en (zachte) mobiliteit zijn de prioriteiten voor de inwoners van Merelbeke die hebben geantwoord op onze gemeentelijke bevraging. Veel minder animo is er voor de grote projecten van de huidige meerderheid zoals het nieuw gemeenschapscentrum en het sportpark Molenkouter. In bijlage de volledige resultaten. Hieronder een korte samenvatting.

Top 10: (verkeers)veiligheid en mobiliteit

Initiatief Score op 5

Inzetten op preventie

Veilige fietsverbindingen 3,86
Merelbeke station toegankelijk voor andersvaliden en buggy's 3,77
Focus op beperken overlast 3,64
Leegstaande kerkgebouwen gebruiken voor culturele evenementen 3,60
Slimme camera's met nummerplaatherkenning 3,52
Betere verbinding met Gent-Sint-Pieters 3,48
Aanleggen verdeelweg (verkeer weg uit centrum) 3,28
Heropwaarderen trage wegen 3,22
Groencontainers met ID-controle in de wijken 3,20

(Verkeers)veiligheid komt verschillende keren terug in de top 10. Ook voor ons zijn preventie en overlastbeperking cruciaal voor de leefbaarheid van de gemeente. Slimme nummerplaatherkenning komt er trouwens, dankzij de N-VA.

Daarnaast ligt u ook wakker van mobiliteit, en dan vooral zacht mobiliteit. Investeren in fiets en spoor staan voorop. N-VA Merelbeke steunt u graag daarbij. De fileknoop ontwarren kan maar door te investeren in zowel de weginrichting als degelijke alternatieven voor de auto.

Kerken voor cultuur? Ja, graag! Ook wij ijveren er al jaren voor om dat te doen in plaats van miljoenen tegen een gemeenschapscentrum aan te gooien.

Laagste scores: Toucountouna en nieuwe sportinfrastructuur

Initiatief Score op 5
Stedenband met Toucountouna 1,03
Sportpark Melsen 1,07
Voetbalvelden in kunstgras 1,34
Nieuw gemeenschapscentrum 1,46
Bouw tweede sporthal 1,56

Niet verrassend plaatste u de stedenband helemaal onderaan. N-VA Merelbeke zegt al van in het begin dat deze manier van ontwikkelingssamenwerking onzinnig is.

Verder ziet u weinig heil in investeringen in nieuwe sportinfrastructuur. Ook hier delen wij uw mening. Beter eerst voluit investeren in de bestaande infrastructuur en grondig de behoefte onderzoeken dan zomaar in het wilde weg nieuwe dingen te bouwen.

Verkiezingsprogramma 2018

N-VA Merelbeke stelt tevreden vast dat uw antwoorden in lijn liggen met onze visie op Merelbeke. We zullen deze resultaten dan ook met veel plezier in ons verkiezingsprogramma voor 2018 verwerken.