Schepencollege ontzegt N-VA Merelbeke zitje in autonoom gemeentebedrijf

Op 30 november 2016, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Om het cultuurcentrum te bouwen – waar N-VA Merelbeke tegen is – wordt een autonoom gemeentebedrijf opgericht. Volgens de normale verdeling heeft de N-VA daarin recht op drie zetels (even veel als Open VLD), maar door een kunstgreep van het schepencollege krijgen we slechts twee zetels. De N-VA-kiezer wordt zo een volledige vertegenwoordiging ontzegd.

‘De statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Merelbeke stellen dat de raad van bestuur uit maximaal 12 leden bestaat’, legt Rik De Vis (N-VA) uit. ‘Bij toepassing van de evenredige verdeling volgens het systeem D’Hondt op het aantal behaalde stemmen komt het 12de mandaat in de raad van bestuur van het AGB Merelbeke toe aan de N-VA-fractie. Zo heeft de N-VA-fractie met zijn 6 gemeenteraadsleden recht op 3 bestuursmandaten in het AGB Merelbeke, evenveel als de Open VLD-fractie die ook 6 gemeenteraadsleden telt.’

Drogreden om N-VA minder te geven

‘Maar ineens moet de raad van bestuur slechts uit 11 leden bestaan. Zogezegd om dat het dan oneven is zodat een meerderheid steeds kan worden gegarandeerd. Dat is een pure drogreden. Bij 12 bestuurders zouden de meerderheidspartijen 7 mandaten hebben en zou de meerderheid ook gegarandeerd zijn.’

N-VA Merelbeke vroeg daarom in de gemeenteraad van november om alsnog 12 bestuurders aan te duiden en de democratie correct te laten spelen. Muisstil bleef het bij de meerderheid die beschaamd ons voorstel wegstemden en een raad van bestuur met 11 leden goedkeurden.