Rik De Vis staat achter realisatie Groenpool Parkbos

Op 10 september 2015, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Voor de realisatie van het project ‘Groenpool Parkbos’ werd op 21 maart 2008 een samenwerkingsakkoord afgesloten tussen zeven verschillende partners (de provincie Oost-Vlaanderen, het Vlaams Gewest, VLM, de stad Gent, de gemeente De Pinte, de gemeente Sint-Martens-Latem en de Vlaamse Belastingsdienst Afdeling vastgoedtransacties). Deze samenwerkingsovereenkomst wordt verlengd voor een periode van vier jaar (2015-2018) en uitgebreid met twee partners (ANB en het Agentschap Onroerend Erfgoed).

Een mooi project

Merelbeeks provincieraadslid Rik De Vis verwoordde op de provincieraad het standpunt van de N-VA fractie: ‘Onze fractie staat achter de uitbouw van een multifunctionele groenpool van ca 1200 ha, in de Gentse regio is er immers een grote vraag naar toegankelijk groen’. Rik benadrukte dat de goede communicatie, waarbij de burgers regelmatig geïnformeerd worden over de ontwikkelingen, via de nieuwsbrief ‘Parkbos Nieuws’ een erg positief gegeven is waar andere projecten een voorbeeld aan kunnen nemen.

Jammer van de vele vertragingen...

De Vis had naast positieve woorden ook kritiek op de vele vertragingen die het project ondertussen heeft opgelopen. De stedenbouwkundige vergunning voor de twee fietsbruggen is nog steeds niet afgeleverd. ‘Deze fietsbruggen zijn erg belangrijk om een veilige en toegankelijke verbinding te realiseren tussen het parkbos en het centrum van Gent, bovendien kan deze fietsverbinding ook gebruikt worden voor woon-werk- en woon-schoolverkeer tussen Gent en De Pinte', aldus De Vis. De gouverneur hoopt dat men tegen half 2016 met de bouw van de fietsbruggen kan starten.