Provincie wil eigen kasteel van Versailles in Leopoldskazerne

Op 29 oktober 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur

75 miljoen euro. Dat waanzinnige bedrag wil de provincie amper één jaar voor de verkiezingen tegen de Leopoldskazerne aangooien om er haar administratie te huisvesten. Rik De Vis en de N-VA-provincieraadsleden voelen zich als roependen in de woestijn. ‘Alsof ik de zonnekoningen van de deputatie moet overtuigen om hun Versailles niet te bouwen’, zucht hij.

105 miljoen euro

De 75 miljoen euro voor gebouw en renovatie zijn overigens nog niet eens het volledige plaatje. Met alle centralisatieprojecten erbij landt het project voorlopig op 105 miljoen euro. Dat is minstens 140 euro per Oost-Vlaams gezin.

Hallucinant om drie redenen:

1. Minder provinciale bevoegdheden

De provincieraden worden hervormd en het aantal mandaten slinkt (van 75 naar 35 raadsleden en van 6 naar 4 gedeputeerden). Ook de bevoegdheden krimpen verder.

2. Prima huidige site

De eigen administratie benadrukt dat de huidige site in de Gouvernementstraat meer dan adequaat genoeg is. Dit gebouw is bovendien al volledig in handen van de provincie.

3. Kazerne is veel te groot

De provincie slechts 50% van de Leopoldskazerne zal nodig hebben. De rest gaat men renoveren om er vervolgens een private partner voor te zoeken die het wil exploiteren.

De Vis: “Ik heb er in de provincieraad meermaals op gewezen dat dit veel te duur is en dat de centralisatie amateuristisch en lichtzinnig wordt aangepakt. Maar een zonnekoning luistert niet.  Gelukkig voor ons leven we niet langer in een absolute monarchie, maar in een democratie. U, beste kiezer, kunt de spilzucht van de gedeputeerden van CD&V, Open VLD en SP.A in 2018 afstraffen.”