Provincie treft dure minnelijke schikking om schadeclaim te ontlopen

Op 11 oktober 2014, over deze onderwerpen: Financiën

De gedeputeerde voor patrimonium (Open VLD) in het provinciebestuur gooit met geld. Voor de derde keer in minder dan twee jaar schotelt ze de provincieraad een dading (soort minnelijke schikking) voor in een geschil met een aannemer. Het wanbeleid kost de provincie nog eens 668.997 euro.

De provincie bouwde  in 2005 een sport- en recreatiecentrum aan de Boerekreek (in het noorden van onze provincie). De initiële aannemingsprijs bedroeg toen: 3.358.581 euro.

Door  o.a. een gebrekkige opbouw van het aannemingsbestek, de ontoereikende  opvolging van de werf  en de slordige administratieve opvolging van de uitvoeringstermijnen werd de provincie door de experten zelf in de fout gesteld. De aannemer dagvaardde de provincien voor een bedrag van 1.691.048 euro.

De gedeputeerde verdedigt de dading nu als de minst slechte oplossing. Voor Rik De Vis is dat wel erg cynisch. ‘Het is kiezen tussen pest en cholera: 668.977 euro betalen of een schadeclaim van 1.691.048 euro tegemoet zien.'

‘De kostprijs van het sport- en recreatiegebouw komt met de dading op 4.739.297 euro. Dat is 1.392.823 euro meer dan de initiële aannemingsprijs!' Zonde van het geld…