N-VA Merelbeke opent debat voor fileproblematiek: eenrichtingsverkeer

Op 30 november 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Elke werkdag staan er ellenlange files op onze belangrijkste wegen: Hundelgemsesteenweg, Zwijnaardsesteenweg, Fraterstraat, Salisburylaan, Guldensporenlaan, Heidestraat. Ook de zijstraten lijden onder het verkeersinfarct. De problematiek is zo structureel, dat enkel een drastische oplossing nog kan helpen. Ons voorstel: éénrichtingsverkeer op een deel van de Hundelgemsesteenweg en op de twee bruggen over de Ringvaart.

Onhoudbare situatie

Voor N-VA Merelbeke is de maat vol. 10% van onze inwoners woont langs de Hundelgemsesteenweg, 100% maakt er regelmatig gebruik van. De leefbaarheid en commerciële functie van Merelbeke is in het gedrang. Het is tijd om een grondig debat te openen. Wij geven alvast een voorzet. John De Vlaminck legt u onze visie uit.

‘De twee bruggen over de Ringvaart (Hundelgemsesteenweg en Fraterstraat) zijn een flessenhals voor al het verkeer tussen het zuiden van Oost-Vlaanderen en Gent. Ook het aantal ongevallen neemt toe. De hoofdoorzaken: wagens die afslaan of parkeren en ongevallen met fietsers.’

Beschikbare ruimte herverdelen

‘Bijkomende ruimte creëren, kan door bijvoorbeeld een verdeelweg of een derde brug over de Ringvaart, maar dat zijn slechts oplossingen op de (zeer) lange termijn. De enige optie op korte termijn is de beschikbare ruimte herverdelen.’

N-VA Merelbeke vroeg daarom in de gemeenteraad om het debat te open en stelt twee scenario’s voor die het onderzoeken waard lijken. Bekijk de kaartjes.

Scenario 1

Scenario 2

Drastische visie met heel wat voordelen

Door éénrichtingsverkeer op de Hundelgemsesteenweg kunnen we:

  • Afslagstroken voorzien om ongevallen of vertragingen door afslaand verkeer naar de zijstraten Lidl of andere winkels te vermijden
  • Degelijke fietspaden aanleggen in beide richtingen
  • Bushaltes comfortabel en veilig inrichten

Volgens ons verbeteren we hierdoor de veiligheid, doorstroming en leefbaarheid van de Hundelgemsesteenweg en de zijstraten.

Daarnaast pleit N-VA Merelbeke voor enkele flankerende maatregelen voor vlotter en minder verkeer:

  • Een containerpark in de Flora: Deze verstedelijkte buurt heeft nood aan een containerpark. Dat verhindert dat de bewoners van de Flora heel Merelbeke door moeten.
  • Een rond punt aan het kruispunt Van Goethemstraat – Hundelgemsesteenweg
  • Het jaagpad aan de Schelde opwaarderen tot fietssnelweg.

Gemeentelijke begeleidingscommissie

Het schepencollege reageerde verdeeld. Terwijl Open VLD de creativiteit van het initiatief waardeert, merkten we bij de s.pa een eerder berustende houding alsof we er niet veel aan kunnen doen. Het schepencollege lijkt wel geneigd om de flankerende maatregelen rotonde Van Goethemstraat en openstelling van de afrit R4 aan de Plataan grondig te willen onderzoeken.

John De Vlaminck mag in elk geval onze visie gaan uitleggen op de gemeentelijke begeleidingscommissie waar het debat over de mobiliteits- en verkeersveiligheidsproblematiek eindelijk wordt opgestart. Zelfs als ons voorstel er uiteindelijk niet komt, heeft het toch minstens de verdienste dat het debat wordt gevoerd!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is