N-VA keurt ontwerp nieuw rusthuis goed

Op 22 oktober 2014, over deze onderwerpen: Seniorenbeleid, Welzijn

Het ontwerp voor ons nieuw rusthuis is er. OCMW-raadslid Jo Van Hoorebeke vertelt.

‘We hadden na de aanbesteding de keuze uit 13 inzendingen. Een deskundig samengestelde jury (politici, directieleden en externe experten) koos het beste ontwerp. Wij als raadsleden hadden een waarnemende rol. De jury koos – volgens ons terecht – bureau GWM uit Gent.’

Hoe zal het eruit zien?

‘Het gebouw zal omgeven zijn door groen. Er komen 140 kamers, verdeeld in kleine woonentiteiten van telkens 15 personen. Zes kamers zijn voorzien voor korte verblijven, één kan eventueel voor nachtopvang dienen. Er komen ook twee keer 15 plaatsen voor dagopvang en vijf aanleunwoningen voor koppels van wie één partner niet meer zonder assistentie kan.’

‘Op termijn kan ook een kinderdagverblijf. In elk geval is een nieuw en groter dienstencentrum voorzien en zal er opnieuw een sociaal restaurant zijn.’

Waar moeten we verder nog aan denken?

‘Er zijn al contacten geweest met de buurt voor de verkeersafwikkeling. Voor de verdere planning zijn we evenwel deels afhankelijk van het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (VIPA). Zij subsidiëren rond de 55% van het project. De bouwwerken starten ten vroegste medio 2016.’

Wat met de inwoners?

‘Die blijven in afwachting van de voltooiing gewoon in het huidige gebouw. In elk geval zal er maar een heel kleine periode zijn waarin onze gemeente twee gebouwen als rusthuis heeft.’

De N-VA zal dit mooie en broodnodige project in de OCMW-raad blijven ondersteunen.