Merelbeke staat stil

Op 29 juli 2015, over deze onderwerpen: Goed bestuur

De werking van het Merelbeeks schepencollege is de laatste maanden nagenoeg stilgevallen. De gemeenteraad kent enkel korte agenda’s met vooral administratieve punten. Van belangrijke beleidsinitiatieven is geen sprake. Enkel de toegevoegde vragen van de oppositie van N-VA en Groen zorgen nog voor enig animo.

Luchtkastelen

Nochtans staat het meerjarenplan van de meerderheid bol van projecten: een nieuw rusthuis, een gemeenschapscentrum, een tweede sporthal, sportpark Melsen, de sportterreinen op de Molenkouter, een sportcomplex in de Koestraat, …

De N-VA heeft de vele, dure plannen steeds bestempeld als onrealistisch en onnodig. Het huidige meerjarenplan overschrijdt ruimschoots de financiële mogelijkheden van onze gemeente. Bovendien worden uitgaven onderschat en inkomsten overschat. Het schepencollege moet dringend prioriteiten vastleggen. De bestuursploeg schuift de keuzes echter voor zich uit.

Rusthuis op eigen kosten?

Het schepencollege kan zijn verantwoordelijkheid niet blijven ontlopen. Donkere wolken overschaduwen het meest noodzakelijke project van deze legislatuur: de bouw van een nieuw rusthuis.

Voor ons is de bouw van een nieuw rusthuis een topprioriteit. De evolutie in het dossier van het rusthuis zal de bestuursmeerderheid dwingen om op korte termijn keuzes te maken en te schrappen in de voorziene investeringen.

De N-VA kijkt met spanning uit naar het budget voor 2016 en de noodzakelijke aanpassingen aan het meerjarenplan. Hopelijk schiet het college in gang en maakt het op korte termijn duidelijk wat de prioriteiten zijn. Verder talmen is uit den boze.

Ivan Eeckhout

Voorzitter N-VA Merelbeke