“Meerjarenplan 2014-2019 gemeente lijkt nergens naar”

Op 21 december 2013, over deze onderwerpen: Financiën

‘Geduld’, werd ons gezegd toen we in maart verbaasd reageerden dat het bestuur enkel een technisch budget voorlegde. Op een duidelijke beleidsvisie moesten we nog even wachten. Vreemd dat een legislatuur die al voor de verkiezingen met een voorakkoord vast lag, zo veel tijd nodig heeft om een meerjarenplan 2014-2019 uit te stippelen, vonden wij destijds.

Maar we wachtten dus geduldig. Elke gemeenteraad hoorden we dat het schepencollege hard werkte en dat we wel zouden zien dat de beleids- en beheerscyclus (BBC) een pronkstuk van jewelste zou worden. Quod non. Wat het schepencollege op de gemeenteraad van december na 12 maanden ‘nadenken’ presenteerde, kan alleen maar als een bewijs van het amateurisme worden aanzien dat de voorbije maanden al zo vaak bewezen werd.

Het college maakt werkelijk geen enkele keuze. Het kan niet op: sportparken bij de vleet, een nieuw rusthuis, een gemeenschapscentrum, dienstverlening door een heel leger ambtenaren, … de miljoenen vliegen in het rond.

Het schepencollege weet natuurlijk zelf ook wel dat ze dit nooit allemaal kunnen realiseren in de komende zes jaar. Er zullen sowieso projecten sneuvelen. Maar in tussentijd maken ze de burger graag wijs dat in Merelbeke ‘the sky the limit’ is. Dit BBC stelt de dringende beleidskeuzes en besparingen doodleuk uit tot verderop in de legislatuur. Uit de roze wolk waarop het schepencollege zit, zal nog zwarte sneeuw dwarrelen.

Geen transparantie

De BBC is nieuw na de bestuurshervorming door de Vlaamse Regering. Het systeem biedt de lokale besturen de kans om meer strategisch te denken en zich minder met bureaucratie in te laten. Een goede BBC is ook een enorme verbetering voor de transparantie. De voorziene beleidsrapporten moeten het gemeenteraadsleden mogelijk maken om het beleid kwalitatief op te volgen.

Maar dit bestuur ziet die rapportering eerder als een last en maakt er zich vanaf met het strikte minimum. Enkele vage hoofdlijnen zonder enige moeite om de doelstellingen SMART (specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden) te formuleren. De slagkracht van de gemeenteraad wordt zo drastisch ingeperkt. Waar hebben ze schrik voor?

We blijven met geld gooien!

In tegenstelling tot zowat alle andere gemeenten neemt Merelbeke niet de moeite om te besparen op niet-essentiële dienstverlening en personeel. De investeringscapaciteit blijkt bovendien oneindig: 35 miljoen euro alstublieft!

De beloftes van de schepen van Financiën dat de schuldgraad niet boven de 125% mag komen en dat we projecten met minstens 50% eigen middelen moeten bekostigen, worden daarbij in de wind geslagen. We lenen 21,3 miljoen (veel meer dan 50%) en komen uit op een schuldgraad van 132%. Het kan niet op! Uw kinderen zullen wel betalen.

Het college neemt ook niet de moeite om met onbekende factoren rekening te houden. De brandweerhervorming, de evolutie van de pensioenbijdragen, de rioolinvesteringen, enz. Het maakt allemaal niets uit. ‘Het komt wel goed’, denkt men. Wij vrezen ervoor.

Verder zien we een overschatting van bepaalde inkomsten en een onderschatting van de uitgaven. Het is bijzonder eenvoudig om uit te gaan van een groei van onze gemeente naar 25.000 inwoners en bijzonder gulzig alvast de fiscale inkomsten daardoor in de begroting op te nemen, maar de meeruitgaven worden schromelijk onderschat. Meer inwoners betekent ook meer dienstverlening, maar dat wordt nergens aangehaald.

Gemiste kans op personeelsbeleid en administratieve vereenvoudiging

Nergens vinden we een aanzet om de versnippering door meer dan 60 (!) intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aan te pakken. Nergens is ook enige ambitie te vinden op vlak van personeelsbeleid. Hebben wij echt 1 ambtenaar per 50 inwoners nodig? En waarom spreekt het plan nergens van meer samenhang en samenwerking tussen onze verschillende diensten en beleidsvelden om de kwaliteit van te beleid te verbeteren?

Infrastructuur en mobiliteit: waar zijn de prioriteiten?

We zijn tevreden met de plannen voor de heraanleg van de Gaversesteenweg en de dorpskernen van Melsen en Schelderode. Ook de aandacht voor de fietspaden is positief. Maar waar zijn de prioriteiten? Doen we alles ineens? De ene straat is al dringender of belangrijker dan de andere. Het was nuttig daar alvast een prioriteitenlijst voor te maken.

En waarom is er geen trottoirplan naast het fietspadenplan? Tellen de voetgangers niet mee? Waarom geen gedurfd straatbomenplan voor meer groen in onze gemeente? 1 boom per 10 meter gemeenteweg bijvoorbeeld.

De R4-buitenring wordt eindelijk volledig doorgetrokken, maar Merelbeke houdt te weinig rekening met de extra verkeersstroom die dat met zich meebrengt. Er moet nu echt dringend een plan voor een verdeelweg komen.

In afwachting van subsidies voor een fietshangbrug over de Ringvaart zouden de schepenen ook proactief moeten handelen en voor een slimme verkeerslichtregeling kiezen met voorrang voor fietsers. Dat kan meteen. Nu moeten de fietsers wachten op de centen van hogerhand voor meer veiligheid…

Ons patrimonium wordt van de hand gedaan

Het bestuur plant snel de verkoop van allerlei eigendommen zonder enige analyse naar alternatief gebruik ervan. Maar de verkoop is ontdaan van enig realiteitsbesef. Niet alleen is de opbrengst volgens ons schromelijk overschat, we vragen ons ook af of bepaalde verkopen wel realistisch zijn.

Kan men zomaar het Kasteel Rotsaert de Hertaing en het Tuccogebouw  verkopen? En wie haalt het in zijn hoofd om vandaag nog  een bos van 1 hectare in de Hollebeek te verkavelen? Het schaarse groen in het centrum dat we nog hebben, moet wijken voor de euro’s in de ogen van het schepencollege. Bovendien wordt de kostprijs voor de herlocatie van de kinderopvang, de sportclubs, enz. door de verkoop van het gemeentelijk patrimonium sterk onderschat.

En gaat  men zonder een uitgewerkte ruimtelijke visie op de zone Ringvaart – E40  verder amateuristisch te werk om zo een optimale ontwikkeling van het regionaal bedrijventerrein verhinderen?

Ook de terechte vraag om een andere invulling van de kerkgebouwen voor bijvoorbeeld culturele activiteiten wordt in het plan vakkundig genegeerd.

Zorgbeleid op een andere manier

Dat een nieuw woonzorgcentrum voor onze senioren broodnodig is, zijn we met het bestuur eens. Het huidige centrum voldoet niet meer aan de normen van de 21e eeuw. Maar als we snel rekenen, lijken de gemeentelijke bijdrage en de subsidie van de Vlaamse Overheid onvoldoende om de volledige kostprijs te dragen. Wordt het teveel volledig afgewimpeld op duurdere prijzen voor de bewoners?

Verder verlenen we ook graag onze steun aan een lokale dienstenantenne in de Flora, ook al is die met 1 miljoen euro niet goedkoop.

Maar het hele plan ontbeert visie. In deze moderne tijden zouden we moeten uitgaan van sterke en vrije mensen. Mensen die zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Waarom voluit investeren in de klassieke manier? We kunnen daarnaast ook meer inzetten op bijvoorbeeld sociale ambtenaren die hulp aan huis leveren. Dat is goedkoper en wellicht ook aangenamer voor de senioren.

En waarom kijken we niet of er samenwerking met de private sector mogelijk is? Er zijn zoveel mogelijkheden, maar het college negeert die stuk voor stuk.

Het geld kan niet op voor sport

Een tweede sporthal in de Sportstraat, een sporthal in de Koestraat, een sportpark op de Molenkouter en amper 3 kilometer verderop een tweede sportpark in Melsen. Een geluk dat we het BK Veldrijden in 2017 laten passeren hebben…

Hou de sportclubs toch niet voor de gek. Wie gaat dit allemaal betalen? Maak eens een realistisch sportbehoefteplan en denk daarbij aan de jeugd!

Gemeenschapscentrum, poging 2657

Hoeveel jaar al schermen we met een gemeenschapscentrum? Het is gênant! Laten we ons toch concentreren op wat al goed werkt: de brede werking van de bibliotheek, het rijke cultuuraanbod en het UIT-project.

Jeugdbeleid op goede spoor

De aandacht voor de speelpleinwerking met mogelijks uitbreiding in de Flora en een degelijke opleiding voor de animatoren, mag niet verzwakken. Het is wel jammer dat de Bottelaarse jeugdverenigingen in het ongewisse blijven over hun clublokalen.

Plan B voor kinderopvang?

Waar zijn de plannen voor meer buitenschoolse kinderopvang? En is er een plan B voor wanneer het Glazen Huis verkocht wordt? De gemeente rekent op 25.000 inwoners, maar wil blijkbaar liever hun kinderen niet ontvangen…

Groen onder druk in onze gemeente

Op vlak van milieu, groen en open ruimten mikt de gemeente blijkbaar op een status quo. Maar vergeet niet dat de keuze om te willen groeien naar 25.000 inwoners nu al grote gevolgen heeft voor de leefbaarheid. De bevolkingsdichtheid in Flora en het Centrum bedraagt respectievelijk 1600 inwoners en 700 inwoners per km².

De vraag naar wijk- en buurtgroen in deze twee gebieden ligt dan ook bijzonder hoog. Daarom blijft N-VA Merelbeke aandringen voor de opmaak van het RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) Stationswijk en het Ijzenbroekpark voor het Centrum.

De verdere uitwerking van de ontwerpschets voor de Driesbeekvallei naar een RUP met een link naar de realisatie van het Regionaal Bos moest echt een prioritair beleidspunt te zijn! Een leefbare wereld, een gemeente waar nog wat groen is, waar onze jonge gezinnen met hun kinderen nog eens in ‘een bos ‘ zouden kunnen verdwalen!

Conclusie: College draait de kiezers een rad voor de ogen

Dit meerjarenplan vertoont te veel inhoudelijke en financiële hiaten. Het schepencollege maakt geen enkele keuze. U probeert de burger wijs te maken dat de volgende 6 jaren hem alles zullen brengen wat hij wil: sportparken en sporthallen bij de vleet, een gemeenschapscentrum, een nieuw rusthuis, tiptop dienstverlening door een leger ambtenaren, enz.

Maar het college weet natuurlijk zelf ook wel dat dat niet realistisch is. Tijdens de legislatuur zullen er projecten moeten sneuvelen en zullen hoopvolle mensen ontgoocheld moeten worden.

Onze welvaart rust inmiddels op de schouders van 30% van de bevolking. Daarom moest dit meerjarenplan  gedurfde en vooral beperkte beleidskeuzes bevatten om de gemeentelijke welvaart en het welzijn van jong en oud te kunnen vrijwaren.

Integendeel, het schepencollege zet de bevolking op het verkeerde spoor. In Merelbeke zitten wij op een roze wolk en is besparen niet nodig. Juist nu, moest een afslanking of een daling van de kosten en een afbouw van de schuld gerealiseerd worden. Juist nu, zou het schepencollege  innovatief, duurzaam en creatief moeten zijn om onze welvaart en welzijn te behartigen. Dit meerjarenplan is te mager!

Het mag dan misschien een roze wolk zijn waarop het schepencollege drijft, er zal zwarte sneeuw uitvallen.