Meerderheid drukt er nog snel de verkoop van grond in Ysenbroek door

Op 12 december 2012, over deze onderwerpen: Financiën, Wonen en natuur

De bestuursmeerderheid van CD&V, Open VLD en SP.A profiteert van haar laatste kansen om punten bij hoogdringendheid aan de agenda toe te voegen en door te drukken. Tijdens de gemeenteraad van oktober gebruikten ze die methode om er de verkoop van landbouwgrond en bouwgrond aan de Geraardsbergse Voetweg (Ysenbroek) te verkopen aan een spotprijs. En dat ondanks hevig verzet van N-VA en Groen.

De gemeente wil 1900m² bouwgrond verkopen voor 265.000 euro. Een spotprijs van amper 140 euro per m². Daarnaast willen ze ook nog 6002m² landbouwgrond verkopen voor 15.000 euro. De openbare verkoop van die gronden is slecht nieuws voor het hele gebied Ysenbroek.

“Door die gronden te verkopen, verdwijnt zowat elke mogelijkheid om met het gebied Ysenbroek iets te doen. Het sportpark of recreatiepark dat we voor ogen hadden, zal er niet komen”, zegt Rik De Vis. “Jammer, want daar was echt iets moois van te maken dat niet noodzakelijk veel geld hoefde te kosten.”

Onverantwoordelijk financieel beleid

“Stefaan Van Hecke (Groen) merkte dan ook terecht op dat de verkoop vreemd is en wellicht te wijten is aan het feit dat het bestuur door hun onverantwoordelijke financieel beleid dringend geld nodig heeft”, vervolgt De Vis.

Ondanks de eis van N-VA en Groen om de verkoop uit te stellen, besloot de meerderheid na een kort overleg het punt toch bij hoogdringendheid door te drukken.

Sterke oppositie vanaf januari

Dat zal trouwens in de toekomst niet meer kunnen. Om dat te doen heeft de meerderheid immers een tweederdemeerderheid nodig in de gemeenteraad. En dankzij onder anderen u, beste N-VA-sympathisant, zal dat vanaf januari niet meer mogelijk zijn. Door de goede scores van N-VA en Groen bij de verkiezingen van oktober hebben we vanaf 1 januari 2013 11 zetels van de 27 in handen. Steun van één van beide partijen zal dus nodig zijn om iets in hoogdringendheid te behandelen.

We zullen ons in elk geval blijvend verzetten tegen het bij hoogdringendheid doordrukken van dubieuze beslissingen die het groen in onze gemeente in het hart treffen!