Gemeenteraad steunt N-VA in vraag om station open te houden

Op 3 oktober 2011, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Verkeer en openbare werken

Bij de renovatie van de perrons van ons station “werd vergeten” dat ook personen met een beperking, moeders met kinderwagens en minder mobiele senioren volgens de antidiscriminatiewet van 2007  toegang moesten krijgen tot de perrons 2, 3 en 4. Zoals het nu is, kunnen zij wel naar Gent sporen, maar niet terug. Absurd natuurlijk!

Bovendien hebben wij via de krant vernomen dat het station volgend jaar zal dichtgaan. Dat zou betekenen dat de wachtzaal, de toiletten en de dienstverlening aan het loket tot het verleden  behoren. En dat vinden wij onaanvaardbaar!

Actie!

Onze gewezen schepen Paul De Belie – huidig voorzitter van de Welzijnsraad – heeft daarin  het voortouw genomen, brieven geschreven naar Infrabel en de top van de NMBS. Maar hij bleef niet wachten op een antwoord dat er toch niet komt en heeft – samen met enkele mindervaliden en andere adviesraden – klacht ingediend tegen de NMBS via het Centrum voor Gelijkheid van Kansen. Daarnaast organiseerde hij een protestactie aan het station.

De gemeenteraad valt Paul nu bij. Op 27 september heeft ze unaniem een motie goedgekeurd op basis van de brief van de Welzijnsraad. De gemeente vraagt uitdrukkelijk om het station niet te sluiten. We kunnen alleen maar hopen dat de NMBS hier oren naar heeft.