Gemeente doet weinig inspanningen tegen leegstand

Op 6 februari 2017, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Lokale economie

In 2012, 2013 en 2014 werd door Merelbeke geen enkele belasting op leegstand geheven. Guido Mortier vroeg hoe het zat in 2015 en 2016. N-VA Merelbeke wil dat de gemeente de leegstand aanpakt en de verloedering tegengaat.

In 2012, 2013 en 2014 liet de gemeente al de kans liggen om belastingen te innen op de leegstand om de eigenaars te motiveren hun pand te verkopen, verhuren of exploïteren. Leegstand is immers hinderlijk. De gebouwen verloederen en trekken misschiens zelfs krakers aan.

De bevoegde schepen pakte groots uit in de kranten met zijn strategisch commercieel plan om de leegstand aan te pakken. Maar het resultaat is bedroevend. Belasting op zeven gebouwen in 2015 en op vijf gebouwen in 2016. En dat terwijl iedereen die 10 minuten door Merelbeke rijdt makkelijk enkele leegstaande gebouwen kan spotten.

N-VA Merelbeke pleit niet voor een heksenjacht. Wij ondersteunen de sociale maatregelen waarbij bijvoorbeeld geen belasting geheven wordt op leegstaande woningen waarvan de eigenaar in een zorginstelling verblijft, maar zelfs met deze sociale maatregelen zou het aantal veel hoger moeten zijn. Het volstaat wellicht om in het bevolkingsregister te kijken op welke adressen geen inschrijving is om er meteen tientallen te vinden.

De terughoudendheid is niet moeilijk te verklaren. Populair is het heffen van een dergelijke belasting niet. Maar voor de N-VA betekent besturen soms ook minder populaire maatregelen nemen waar de gemeente beter van wordt. Iedereen zou gebaat zijn bij minder leegstand. We blijven aandringen op meer actiebereidheid dan een halfslachtig plan waar quasi geen gevolg aan wordt gegeven.