Gemeente blijft maar klungelen met gemeentelijk onderwijs

Op 25 juni 2014, over deze onderwerpen: Onderwijs

De voorgestelde lestijden in het gemeentelijk onderwijs GILKO getuigen van weinig stabiliteit voor de kinderen. Combinatieklassen (kinderen van meerdere groepen – bijvoorbeeld verschillende of zelfde leeftijd, op basis van ontwikkelingsniveau, …), graadklassen (meerdere leerjaren in één klas) en gewone jaarklassen wisselen elkaar af. Bovendien worden de combinatieklassen dan nog eens bediend door meerdere leerkrachten.

Pleidooi voor stabiele omgeving voor kinderen

Rik De Vis pleit namens de N-VA voor een stabiele lesomgeving. ‘Vlaanderen heeft maar bitter weinig grondstoffen. Wij teren op onze kennis om onze economie draaiende te houden. De basis daarvan leggen we in het kleuter- en lager onderwijs. Net daarom is het doodzonde dat daar in Merelbeke zo amateuristisch mee omgesprongen wordt door de schepen van onderwijs.’

‘Kinderen hebben nood aan stabiliteit om te floreren. Ouders hebben het recht om zicht te krijgen  op een gedegen en duurzame klasorganisatie over de schoollooptijd van hun kinderen’, vindt Rik.

‘Een te grote wisseling van jaarklassen, graadklassen en combinatieklassen in de looptijd van een lagere school schept verwarring en  onrust. Vooral bij de combinatieklassen  wordt de werklast voor het onderwijzend personeel wel bijzonder hoog. Wanneer deze  klassen dan nog door meerdere leerkrachten worden bediend, stellen we het aanpassingsvermogen van sommige kinderen meer dan noodzakelijk op de proef.’

N-VA Merelbeke pleit voor graadklassen in de kleinere vestigingen van het GILKO in de Bergwegel en Lemberge. Dat lijkt ons de juiste manier om de kinderen de stabiele omgeving die ze verdienen te verzekeren.

Ouders halen hun kinderen uit ons gemeentelijk onderwijs

De schepen vindt dat niet nodig en denkt goed bezig te zijn. Nochtans is de daling van het aantal leerlingen ontluisterend. Ondanks de stijgende bevolking met vooral jonge gezinnen in het centrum daalde het leerlingenbestand van het gemeentelijk lager onderwijs van 484 in 2000 naar 459 in 2014.

Ouders trekken hun kinderen uit het gemeentelijk onderwijs omwille van de verwarrende indeling en onzekere toekomst van de Bergwegel. Koren op de molen natuurlijk van de schepen van onderwijs die ondanks dat ze werd teruggefloten door de Raad van State nog steeds de bijna volledige afschaffing van de Bergwegel ambieert. Of hoe je door slecht beleid toch kunt bereiken wat burgers noch hogere instanties willen…