Els Sys nieuwe voorzitster N-VA Merelbeke

Op 3 februari 2019

Op 3 februari was het verzamelen geblazen voor de leden van N-VA Merelbeke.  In de lokalen van het GILKO in de Kloosterstraat kwamen ze samen voor de verkiezing van een nieuw afdelingsbestuur.  De komende weken kiezen ook de andere lokale afdelingen een nieuw bestuur.

Het nieuwe bestuur
Alle kandidaat-bestuursleden werden verkozen.  Bij de 12 leden zijn er heel wat ervaren bestuursleden, maar ook enkele nieuwe mensen die zich sinds de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen engageren.  De 12 leden zijn: Luc Depreitere, Ann Depuydt, Ivan Eeckhout, Vince Leeman, Alina Pelin, Sabrina Schollaert, Jeanine Van Belle, Sven Van Damme, Patrick Van Damme, Joris Van De Vyver, Dany Van Leeuw en Hans Zonnekeyn.
De 5 mandatarissen zijn automatisch lid van het bestuur.  Het gaat om Rik De Vis, John De Vlaminck,  Guido Mortier, Els Sys en Rosine Van Gysegem.
Zowel voor de functie van voorzitter als voor die van ondervoorzitter was er telkens één kandidaat.  Ivan Eeckhout werd verkozen tot ondervoorzitter, Els Sys tot voorzitter.
Els Sys sprak haar wensen uit voor de komende 3 jaar.  Ze koos er voor haar speech op te bouwen rond  de 3 letters van N-VA.

Een nieuwe weg
Ze wil kiezen voor een “nieuwe weg”, maar benadrukte dat de nieuwe weg voortvloeit uit de reeds afgelegde weg.  Dat de kennis en ervaring van wie is mee gestapt én nog verder wil meestappen sterk wordt gewaardeerd, maar dat er zaken in vraag gesteld mogen worden en  dat er ruimte is om de dingen op een nieuwe manier aan te pakken.

Visie
Daarnaast wil ze werken rond “visie”.  Het voeren van een inhoudelijk sterke oppositie is een speerpunt voor de nieuwe voorzitter, waarbij consequent afgetoetst wordt met welke initiatieven van de meerderheid N-VA Merelbeke kan instemmen én met welke niet.  N-VA durft alternatieven formuleren die het leven voor de Merelbekenaar beter maken.

Aanwezigheid
Uiteindelijk koos ze voor “Aanwezigheid”.  Het rijke verenigingsleven in Merelbeke, maar ook de verschillende overlegplatforms zijn een belangrijk basis om de partijwerking te versterken, om met bestuursleden en leden aan de slag te gaan én nieuwe leden te werven.  Daarnaast wil ze met de ganse bestuursploeg zelf toffe activiteiten organiseren.

Na de verkiezing was er een drankje en hapje voorzien voor de aanwezige leden.  De partij kiest er voor om geen nieuwjaarsreceptie te organiseren gedurende de sperperiode voor de verkiezingen, maar wenst iedereen uiteraard een gelukkig nieuwjaar!