De financiering van het meerjarenplan 2020-2025

Op 21 december 2019, over deze onderwerpen: Financiën

Op de gemeenteraad van 17 december 2019 hield gemeenteraadslid Guido Mortier (N-VA) een tussenkomst over de financiering van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente, het OCMW en het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB). Hij wees de bestuursmeerderheid op de uitgaven waarmee geen rekening werd gehouden: onderschattingen van de investeringen, bijkomend personeel voor de exploitatie, pensioenlasten door het niet statutair aanstellen van personeelsleden en de financiële impact van de overname van het Provinciaal Zorgcentrum Lemberge.

Beleidstekst
Het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente, het OCMW en het autonoom gemeentebedrijf (AGB) sluit vrij goed aan met de inhoud van de beleidstekst die het college van burgemeester en schepenen in juni publiceerde, met uitzondering van enkele belangrijke wegenwerken die volgens de N-VA fractie wel dringend beginnen te worden zoals de Leopold III-laan, de Elisabethlaan, de Herfstlaan, de Leopold De Vosstraat, de Hendrik Consciencestraat, de Motsenstraat, de Sallemeulekouter en andere wegen in onze gemeente.

Goede wegenis, fietspaden en voetpaden behoren nochtans tot één van de kerntaken van de gemeente en worden wellicht om budgettaire redenen uitgesteld.

Substantiële belastingverlaging
Door de afschaffing van de forfaitaire algemene gemeentebelasting voor particulieren (70 EUR voor een gezin en 40 EUR voor een alleenstaande) en de halvering van de algemene gemeentebelasting voor zelfstandigen in bijberoep (van 200 EUR naar 100 EUR) vanaf 1 januari 2020 ontvangt de gemeente ongeveer 550.000 EUR per jaar minder aan belastingen.

Ook de verlaging van de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting (van 8% naar 7,7% vanaf het aanslagjaar 2023) zal voor de gemeente een minontvangst aan belastingen betekenen van ongeveer 450.000 EUR vanaf 2024.

Een aanslagvoet van 7,7% benadert evenwel niet het Oost-Vlaamse gemiddelde, zoals ten onrechte vermeld in de toelichtende nota van het college. Het Oost-Vlaamse gemiddelde bedroeg 7,42% in 2018 en zal sedertdien wellicht niet gestegen zijn.  Het gemiddelde van alle Vlaamse gemeenten bedroeg 7,11%.

Vermindering van de schuld
Ook de geplande vermindering van de schuldgraad van 113% naar 100% is zeer ambitieus, zeker met een minderontvangst van ongeveer 3 miljoen euro voor de komende 5 jaar. Een schuldgraad van 100% blijft hoe dan ook aan de hoge kant. De gemiddelde schuldgraad van de meeste Vlaamse gemeenten bedraagt tussen 50% en 60%.

Investeringen
De gemeente, het OCMW en het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) voorzien de komende 6 jaar samen voor ongeveer 60 miljoen euro aan investeringen, waarvan de belangrijkste zijn:

- sportpark Molenkouter (5.000.000 EUR)

- renovatie zwembad (1.400.000 EUR)
- vernieuwing dorpskern Bottelare (2.850.000 EUR)
- heraanleg Polderstraat en Cornelis Sneyssenslaan (2.720.000 EUR)
- rioleringswerken Molenstraat, Meierij, Bosstraat, Biest en Torrekensstraat (gemeentelijke aandeel 1.162.000 EUR)
- parallelle fietsverbindingen Hundelgemsesteenweg Merelbeke-Centrum (238.400 EUR)
- vernieuwing Bergwijkbrug (100% gesubsidieerd)
- multifunctionele loods sportpark Flora (1.656.000 EUR)
- aanleg publieke ruimte tramstelplaats (436.000 EUR)
- Gontrode Heirweg (fase 2) (gemeentelijk aandeel 2.083.000 EUR)
- aanleg 40 IBA’s (individuele behandeling afvalwater) (gemeentelijk aandeel 427.500 EUR)
- zorgsite Flora (1.010.000 EUR)
- herbestemming kerk Schelderode (792.000 EUR)
- ANPR-cameraproject (300.000 EUR).

Risico’s
Er zijn nochtans uitgaven waarmee de bestuursmeerderheid (CD&V, Open VLD en sp.a) geen of onvoldoende rekening gehouden heeft en die voormelde plannen voor een belastingverlaging, afbouw van de schuldgraad en de geplande investeringen kunnen dwarsbomen.

Het staat nu al vast dat nagenoeg alle investeringen uit de vorige legislatuur (2013-2018) onderraamd werden. Zo is er voor de afwerking van het cultuurhuis nu reeds 1,6 miljoen euro meer nodig dan voorzien (+ 30%).

Men houdt ook onvoldoende rekening met bijkomende personeelsaanwervingen voor de exploitatie van de zware investeringen uit de vorige legislatuur (tweede sporthal, buitenschoolse kinderopvang, …).

Door het niet meer statutair aanstellen van de meeste personeelsleden zullen er vanaf 2024 meer dan 700.000 EUR per jaar bijkomende pensioenlasten (responsabiliseringsbijdragen) moeten betaald worden.

Het grootste vraagteken is evenwel de financiële impact van de overname van het Provinciaal Zorgcentrum Lemberge door de gemeente Merelbeke vanaf 1 januari 2020. Volgens het college is dit een winstgevende zaak. Volgens ons een financieel avontuur waarvoor vooral de gemeente Merelbeke dreigt op te draaien.