Bedenkingen bij het meerjarenplan 2020-2025

Op 17 december 2019, over deze onderwerpen: Financiën

Op de gemeenteraad van 17 december ll. stond het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente op de agenda. N-VA-fractieleider Rik De Vis formuleerde onze bedenkingen. Hij vroeg duidelijkheid over de herbestemming van de kerken en aandacht voor de meldingskaarten. Hij pleitte voor kleine, sociale woonentiteiten om ‘haalbaar wonen’ mogelijk te maken. Rik drong er op aan om aan de hand van een knelpuntenanalyse het mobiliteitsprobleem aan te pakken. Voor het sportpark Molenkouter vroeg hij aandacht voor de ‘recreatieve sportbeleving’. Op het vlak van cultuur is een wervende programmatie voor het nieuwe Cultuurhuis en een samenwerking met de bibliotheek noodzakelijk. In het onderwijs is een bijzondere aandacht voor lezen en schrijven gewenst.

Bij de bespreking van het meerjarenplan 2020-2025 worden wij geconfronteerd met grondige bestuurlijke vernieuwingen: de inkanteling van het OCMW, de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) en de Zorgband Leie en Schelde met de incorporatie van het Zorgcentrum Lemberge.

2019 was het ‘het jaar van de bouwwerven’! Een nieuw woon-zorgcentrum, een dagopvangcentrum, een tweede sporthal, een cultuurhuis en de nieuwe kinderdagopvang. Het zijn projecten die onze gemeente verrijken en de kwaliteit van onze dienstverlening naar de burger, de ouderling, de gezinnen en de verenigingen ten goede kan komen. Wij kunnen er terecht fier op zijn en het bewijst dat wij een rijke en welvarende gemeente zijn.

Onze N-VA-fractie steunde al deze projecten maar waarschuwde wel voor het helse tempo van de investeringen welke zijn sporen zal nalaten. Daarbij waren ook enkele financiële uitschuivers zoals de vergeten btw van 567.000 euro bij de oplevering van het dagopvangcentrum ‘de Merelaar’ en de planningskosten van 252.000 euro voor de private cvba bij de gebrekkige opstart van het dossier sportpark Molenkouter. Ook de feitelijke bouwkosten (o.a. cultuurhuis, sporthal) overschrijden dikwijls de initiële ramingen.

Moderne en efficiënte organisatie

Een gezamenlijk organogram voor gemeente en OCMW is een goede zaak. Maar ‘goesting om te werken’ vraagt o.a. een beleid waarbij de werknemer zich gerespecteerd voelt. Opvolging, feedback en coachend optreden zijn in deze zeer belangrijk. De doorstroming van beslissingen van het management naar het middenkader blijkt een werkpunt te zijn. Het vele verloop en de lange ziekteperioden van onze ambtenaren zou tevens een belangrijk aandachtspunt moeten zijn.

Al onze oude gemeentelijke gebouwen dienen dringend gescreend op vlak van energie, bouwfysische toestand en stedenbouwkundige, architecturale en socioculturele potentie. Op basis van een dergelijke shortlist kan men met gefundeerd inzicht een realistisch onderhoudsschema en termijnplanning opmaken. Ook de afweging naar herbestemming of afstoten van een gebouw gebeurt dan in een globaal perspectief (huis Hebbelinck, Groenendal, gemeentehallen, pastorie Bottelare en Merelbeke, Tucogebouw, Tramstelplaats en de ontmoetingscentra). Nu wordt er nog te veel ‘ad hoc’ gewerkt en wordt men verrast door plotse mankementen zoals bijv. recentelijk nog de waterinsijpeling bij de sporthal en de mankementen bij het zwembad. In die zin stellen wij ons de vraag of de voorziene nieuwe loods (logistiek gebouw/werkhal carnaval) niet beter ingepland wordt op ons recyclagepark i.p.v. de Koestraatsite? Wat met de toenemende verkeersdruk in een woonstraat? Houden wij deze ruimte in het dicht bewoonde Flora niet beter open als ‘groene zone’?).

Het kerkenbeleidsplan kent zijn eerste uitrol met de herbestemming van de Sint-Martinuskerk van Schelderode maar blijkbaar is er niets voorzien voor de andere kerkgebouwen gedurende deze legislatuur. Nochtans zijn er voor Sint-Bonifatius Munte en Sint-Aldegondis Lemberge haalbaarheidsstudies klaar. Wordt de kerk van Flora definitief ontwijd? Wat met de voorziene zorgflats? De uitgangspunten die gelden bij het herbestemmingsvraagstuk onderschrijven wij volkomen.

Wat de veiligheid betreft appreciëren wij ten volle de uitbouw van de geïntegreerde aanpak via wijkteams. Ook de bijkomende kredieten binnen de gemeentelijke budgetten voor een camerabeleid zijn een primeur.

Wat de communicatie betreft moet ons inziens de vlotte opvolging van de meldingskaarten prioritair op punt gesteld worden. Het is dikwijls de enige vorm van communicatie van een burger met ons bestuur. Graag kregen wij wat meer informatie omtrent het ‘wijkbudget ‘i.v.m. het voetpadenplan.

Openbare werken en mobiliteit

Vooreerst appreciëren wij de aanpak van de dossiers welke wij regelmatig op een commissie kunnen bespreken en bijsturen. Er zijn daardoor de voorbije jaren mooie verwezenlijkingen met een ruim draagvlak gerealiseerd.

Er wordt in deze legislatuur hoofzakelijk ingezet op de dorpsrenovatie van Bottelare en al veel minder voor Lemberge. Voor Bottelare hebben wij gepleit om bij de renovatie het stedenbouwkundig idee van een ‘pleinenreeks’ te ontwikkelen met krachtig bomenbeeld. Deze pleintypologie zorgt dat de historische continuïteit van de dorpsontwikkeling leesbaar blijft. Ook het sluipverkeer moet daarbij onmogelijk gemaakt worden.

Voor de renovatie van het dorpscentrum van Lemberge wensen wij dat eerst nagedacht wordt over de mogelijke ruimtelijke woonontwikkeling a.d.h.v. van een kwalitatieve inbreiding met respect voor de landelijke zichtassen en looplijnen. Dit moet de levendigheid van het dorp vrijwaren. Het bevriezen van het dorp is maatschappelijk nefast. Ook hier moet het sluipverkeer aangepakt worden.

Wij zijn verheugd dat de insteek van onze N-VA-fractie voor de globale aanpak (onderbouw en bovenbouw) van de Polderstraat en de Cornelius Sneyssenslaan op de plank staat. Heel wat woonstraten moeten nog aangepakt worden (o.a. Elisabethlaan, Herfstlaan, Motsenstraat, Molenweg, ...). Wij vragen een commissievergadering om de prioriteitenlijst te bespreken.

Nu de minister Zuhal Demir de definitieve budgetten heeft toegewezen kan het grote infrastructuurwerk de Bergwijkbrug eindelijk van start. Wij hebben in de commissie al gewezen op de nodige begeleidingsmaatregelen op vlak van de verwachten verkeershinder en de duidelijke communicatie met de handelaars op vlak van de bereikbaarheid van de handelszaken.

Waarop wacht het bestuur om de garageweg voorzien in het BPA nr7 als paraelle fietsontsluiting voor het centrum te incorporeren en de zachte loop/fietslijn met de Dijsegemwegel te realiseren?

De ‘verledding’ van het openbare verlichtingsnet is een goede recurente investering en ook de verdere afwerking van het rioleringsstelsel (collector Aquafin Schelderode, Molenstraat) gebruikmakende van de Vlaamse subsidies is duurzaam beleid.

Eindelijk is het de intentie om de resterende IBA’s (Individuele Behandeling Afvalwater) uit hun coma te laten ontwaken en te realiseren.

Voor Merelbeke is het grootste probleem op vlak van mobiliteit: de doorstroming en de file op onze Hundelgemsesteenweg. De leefbaarheid en de verkeersveiligheid langsheen deze steenweg moet nu eindelijk aangepakt. Op herhaaldelijke vraag van onze fractie hopen wij dat aan de hand van een knelpuntenanalyse er werkt wordt van gemaakt.

Onze fractie vraagt al jaren om de structurele noodzakelijkheid van een verdeelweg niet als een ‘fata morgana ‘te behandelen. Het is straks ‘vijf na twaalf’ in dit dossier!

De recente benadering van de parkeerproblematiek en de intentie om de verrommeling van het straatbeeld met verkeersdrempels, bakken enz. aan te pakken is een goede zaak. Jammer dat in het voorliggende meerjarenplan geen aandacht is voor de ‘slimme technologische mogelijkheden’.

De ontwikkeling van het openbaar vervoer met tram, bus en station zullen sterk moeten bepleit worden in de nieuwe ‘Vervoersregio Gent’ en ook daar dreigt het ‘fata morgana’ voor de gewenste tramlijnen.

Duurzaamheid en omgeving

Onze fractie zal de opmaak van het belangrijkste planningsinitiatief nl. het Ruimtelijk Beleidsplan actief opvolgen en daarbij ook de verworven landschappelijke en ruimtelijke kwaliteiten van ons Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan bewaken. De vrijwaring van het buitengebied en de kwalitatieve verdichting van het stedelijk gebied zijn daarbij onze onaantastbare uitgangspunten.

Dat onze insteek omtrent de ontwikkeling van de ‘grootste groene corridor van 1000 Ha in het zuiden van onze gemeente’ vorm krijgt in het Rodelandproject is voor de toekomst, het klimaat en de natuurontwikkeling van onschatbare waarde. De Scheldevallei, de Makegemse bossen en de Driesbeekvallei tot de Aelmoeseneinebos zijn daarvan de belangrijkste structurele groene bouwstenen. Natuur, bosontwikkeling, landbouw, erfgoed, beekstelsels en zachte recreatie kunnen dit mozaiëklandschap verrijken.

De beleidsoptie om een ‘groenbelevingsplan centrum’ op te maken kom niets te vroeg. Om het aangenaam wonen in het centrum te verzekeren zullen alle groenelementen van een solitaire boom, privaat en openbaar groen, tot buurt/wijkgroen van vitaal belang zijn. Hierbij vragen wij expliciet om de mogelijkheden van het BPA Ijsenbroek (15 Ha) te valoriseren als groene ruimte. Voor ons kan natuur en biologische land/tuinbouw hier perfect als voorbeeldproject hand in hand ontwikkeld worden. Onze gemeente zal nog verder aangroeien en het aanbod aan groene ruimte moet dus ook meegroeien.

Om de visieontwikkeling omtrent Ter Wallen, Salisburylaan, Plataan, Kloosterstraat en site Hebbelinck maar ook om de bestaande ruimtelijke kwaliteiten te bewaken in de lopende vergunningsproblematiek is voor ons de oprichting van een ambtelijke kwaliteitscel noodzakelijk. In het bijzonder dienen nieuwe woonvormen, sociale huisvesting en erfgoed bewaakt te worden.  Ook kunnen verkeerdelijk en onomkeerbare beslissingen voorkomen worden (cfr. de pijnlijke afloop van het kasteel D’Hoop , de aantasting van de open ruimte ter hoogte van Modde, ...). De kwaliteitscel kan dan nog sterker proactief werken met bouwheren/sociale huisvestingsmaatschappij/promotoren. Ook zal zij de ruimtelijke en stedenbouwkundige lange termijndoelstellingen van de gemeente beter en integraal en accuraat kunnen bewaken.

Wij ervan uit dat het project ’toekomstbomen’ zal worden uitgewerkt.

Onze gemeente heeft op het vlak van natuurbescherming steeds een voortrekkersrol gespeeld. Denken wij maar aan het eerste groene BPA Scheldevallei, het Poelenplan, … Wij vragen een sterkere financiële ondersteuning van het Vogelasiel. Een instelling met een grote uitstraling en expertise.

Aangenaam leven in Merelbeke

De totstandkoming van de nieuwbouw op de campus Kloosterstraat heeft in deze gemeenteraad steeds een eenstemmige goedkeuring en draagvlak gekregen. Het siert de voormalige OCMW-raad en de OCMW-voorzitter (nu schepen) voor de open manier van aanpak. Wij blijven in deze de afhandeling van het project steunen. Er werd toegezegd om op een commissie de omgevingsproblematiek te behandelen.

Wij kijken opnieuw verder uit naar de campus woonzorgzone Flora met dienstantenne en ontmoetingsfunctie.

Wat het sportpark Molenkouter betreft zitten wij na een brokkenparcours eindelijk op een goed spoor. Als nu nog de bouwheer van het project kan gewijzigd worden en de gronden vrij zijn dan kunnen we van start gaan. Onze fractie wijst nogmaals op het belang en de behoeften van de ‘niet georganiseerde sporten’ en de ‘recreatiesporten’, ook in de eerste fase. De 4 structurele inplantingschetsen opgemaakt door Farys behandelen louter de behoeften van twee sportclubs nl. het voetbal en de atletiek Wat opvalt is de afwezigheid van een multifunctioneel speelveld voor recreatieve sportbeleving. Vandaag is een dergelijk terrein (een verhard omnisportterrein) gericht op individuele gebruikers, jeugdbewegingen en de scholen een vanzelfsprekendheid in een gemeentelijk sportpark.

De nieuwe sporthal is een mooie realisatie en de investeringen voor de kunststofvelden blijken goed te functioneren.

Ons inziens moet de sportsite Ter Wallen een sterke bomenstructuur krijgen om de buitenruimten aangenamer te maken. De verhouding gebouwen en groen is totaal verstoord. De bomenstructuur is dan ook een ‘groene stapsteen ‘die het binnengebied en het kerkplein kan verbinden met de Scheldevallei (cfr. ontwikkelingen tramstelplaats en binnengebied).

Wat de jeugd betreft zit Chiro Klimop nog steeds in de wachtkamer. Een goede zaak kan het nieuwe ondersteuningsreglement zijn voor de duurzame verbouwingswerken aan de lokalen.

Voor de sector cultuur zal vooral het ontwikkelen van een wervende programmatie van belang zijn voor de werking van het nieuwe cultuurhuis. Onze fractie vraagt in het bijzonder de kinderen en de jeugd niet uit het oog te verliezen en de samenwerking met de goed werkende bibliotheek en de verenigingen te optimaliseren. Voor de omgevingswerken van het Cultuurhuis opteren wij voor een beeldentuin in combinatie met een leeshoek/amfitheater en een kruidentuin.

Voor het onderwijs vragen wij een bijzondere aandacht voor de actuele pijnpunten ‘lezen’ en ‘rekenen’.