Anders en beter!

Op 5 april 2010

Het stond al jaren in de sterren geschreven. Van de partijen die in 2007 het mandaat gegeven door de kiezer opeisten, kon geen enkele een noemenswaardige prestatie leveren. Op 13 juni vragen die partijen opnieuw uw vertrouwen om nog eens vier jaar verder te prutsen. Als het aan ons ligt, krijgen ze dat alvast niet!

Deze regering blonk immers uit in geklungel, immobilisme en wederzijds wantrouwen. En dat mag in geen geval verbazen. Elke atleet met een greintje verstand zal je vertellen dat je na tien valse starts niet meer op een degelijke finish moet rekenen. Maar deze beleidsmakers hielden angstvallig vast aan hun ‘postje’ terwijl ze de media hun fantasieën over vooruitgang en goede wil voorschotelden.

N-VA had nochtans al na enkele maanden van onderhandelingen door dat het schip geleid door de man van vijf minuten politieke moed nooit de haven zou verlaten. Wij namen onze verantwoordelijkheid en zegden de steun voor de regering op.

Toch bleven CD&V en Open VLD aanmodderen. Zogezegd in het belang van ons land regeerden zij verder met Vlaamse minderheid. Van het stevige en broodnodige Vlaamse eisenpakket bleef zo bij aanvang van de legislatuur al niets meer over.

In een weinig subtiele poging om hun imago op te blinken, trok Open VLD uiteindelijk zelf de stekker uit deze zwalpende regering. Hoewel aan hun oprechte intenties serieus kan worden getwijfeld, geven ze ons wel eindelijk een kans om vooruit te raken. Nieuwe verkiezingen dus, en hoog tijd voor andere hoofdrolspelers!

Het gaat om onze toekomst

Want laat één ding duidelijk zijn, de inzet voor deze verkiezingen is torenhoog. We moeten dringend af van de staatsstructuur die door de politieke leiders van de twintigste eeuw bedisseld is en daar ook hoort. De huidige uitdagingen aanpakken – vergrijzing, onderwijs en de arbeidsmarkt op elkaar afstemmen, de wereldwijde economische malaise, enzovoort – vergt meer touwtjes in Vlaamse, en ook Waalse, handen.

Zoals het nu gaat, kan het immers niet verder. Steeds botsen broodnodige beslissingen op tegenstand van andere regio’s. De situatie aan beide delen van de taalgrens verschilt in die mate dat wat goed is voor Vlaanderen nadelig kan uitpakken voor Wallonië en omgekeerd. Het resultaat is dat door veto’s heen en weer beslissingen op de lange baan raken of eindigen in halfslachtige compromissen waar niemand beter van wordt. Zo raken we nergens.

Meer Vlaanderen dus, niet vandaag, niet morgen, maar gisteren! En laten we wel wezen, de hoofdrolspelers van de klucht die zich de voorbije jaren op federaal niveau afspeelde zijn allerminst capabel om de sterke onderhandelingspositie van Vlaanderen in resultaten om te zetten. Tegenover het Waalse ‘On est demandeur de rien’ moesten zij systematisch het onderspit delven. Een gebrek aan ruggengraat en politieke visie.

Capabele politici graag

Wij herhalen het dus nogmaals: tijd voor andere hoofdrolspelers! En van N-VA weet u dat wij capabele mensen in huis hebben. Onze parlementariërs krijgen steevast hoge scores voor hun wetgevend werk en interpellaties. N-VA staat ook voor consequente mensen. Mensen die hun mandaat als een resultaatsverbintenis zien.

Dat zijn de mensen die we de toekomst van ons land toevertrouwen. De Gentse Helga Stevens, die als gemeenschapssenator vanuit Vlaanderen op het parlement woog, zal na kopman Bart De Wever de tweede plaats op de senaatslijst innemen. Van onze buurgemeenten Melle en Gavere vinden we Erwin Van Heesvelde en Nadine De Stercke op de kamerlijst terug.

Maar de meest mediatieke Oost-Vlaming is natuurlijk lijsttrekker Siegfried Bracke, de voormalige journalist van de VRT die menig politici met zijn vragen aan het blozen bracht. Dat hij voor N-VA kiest, is een enorm compliment. Als iemand die 30 jaar lang als uiterst aandachtig toeschouwer de politiek volgt zijn job opgeeft en zegt: ‘Eigenlijk heeft u gelijk.’, dan kan je alleen maar trots zijn.

Zij zijn het die voor ons aan een betere toekomst moeten bouwen. En om hen die kans te geven, vragen wij ook u, leden, sympathisanten en vrienden van N-VA, om uw steun. U kan ons helpen door affiches aan uw venster te hangen of aanbevelingsbrieven naar uw vrienden te sturen. Elke extra stem levert N-VA meer mogelijkheden op om op het beleid te wegen. Laat het ons dus weten als u wil helpen. Via onze bestuurspagina vindt u de contactgegevens van alle bestuursleden. Wij zullen uw hulp met open armen ontvangen.