Advies meerjarenplan 2020-2025 Zorgband Leie & Schelde

Op 21 december 2019, over deze onderwerpen: Welzijn

De N-VA gaf geen gunstig advies aan het meerjarenplan 2020-2025 van de Zorgband Leie & Schelde en legde klacht neer bij de toezichthoudende overheid omwille van het gebrekkig meerjarenplan dat geen duidelijkheid schept over de financiële consequenties voor de gemeentelijke financiën van het OCMW en de gemeente Merelbeke.

Geen gemeenteraadscommissie
Het college van burgemeester en schepenen vroeg aan de OCMW-raad van 17 december 2019 om gunstig advies uit te brengen over het meerjarenplan 2020-2025 van de Zorgband Leie & Schelde, de welzijnsvereniging die de zorgactiviteiten overneemt van de OCMW’s van Merelbeke, Destelbergen, Laarne en Nazareth, inclusief de zorgactiviteiten van het Provinciaal Zorgcentrum Lemberge dat vanaf 1 januari 2020 inkantelt in het OCMW Merelbeke.
Dit meerjarenplan voor de komende 6 jaar werd op 20 november 2019 vastgesteld door de raad van bestuur van de Zorgband Leie & Schelde en werd op 20 december 2019 ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering van de Zorgband Leie & Schelde.
Dit gaat over een zeer belangrijke beleidsbeslissing waarvan de financiële gevolgen voor de gemeente Merelbeke nog niet vaststaan.
Het is dan ook te betreuren dat zo een belangrijk dossier niet vooraf aan een gemeenteraadscommissie werd voorgelegd, al was het maar om de talloze vormfouten in het document recht te zetten.

Vormelijke gebreken: ontbrekende teksten, foutieve nummering en paginering
Vooreerst is de paginering van de strategische nota op zijn minst verwarrend. Blijkbaar werden er bij de diverse beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties excel-bestanden ingevoegd, waardoor de paginering niet meer klopt. Er zijn zelfs delen van teksten, van titels en toelichting van de actieplannen en de acties verdwenen.

In de toelichting bij de actieplannen en de acties in de strategische nota ontbreken de laatste woorden of delen van zinnen die men weliswaar terugvindt in de bijlage ‘Beleidsplan Zorgband Leie & Schelde 2020-2025’, maar die weggevallen zijn in de strategische nota. In minstens 32 van de 49 acties in de strategische nota is de toelichting onvolledig en ontbreken er halve of volledige zinnen. De strategische nota is tenslotte het door de algemene vergadering van de Zorgband Leie & Schelde formeel goed te keuren document dat onvolledig is.

In de strategische nota zijn er numeriek 5 beleidsdoelstellingen, 19 actieplannen en 49 acties opgenomen. De nummering van de diverse actieplannen en acties is eveneens zeer verwarrend. Normaal dient de nummering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties elkaar op te volgen. Dit is op verschillende plaatsen in de strategische nota niet het geval.

Wellicht zijn deze vormelijke gebreken het gevolg van ‘knippen en plakken’ van teksten, maar dit hoort niet in zo een belangrijke beleidsbeslissing.  Alleen reeds om die redenen zou dit agendapunt moeten uitgesteld worden naar een volgende OCMW-raad. De bestuursmeerderheid (CD&V, Open VLD en sp.a) wenste op deze vraag niet in te gaan omdat de algemene vergadering van de Zorgband Schelde & Leie het meerjarenplan 2020-2025 reeds op 20 december 2019 diende goed te keuren.

Inhoudelijk: cijfermateriaal onvolledig
Van de 49 voorziene acties zijn slechts bij 9 acties kredieten voorzien.  Voor de 40 overige acties worden geen kredieten voorzien. Dit is toch een beetje weinig naar transparantie toe.

Ook de wettelijk verplichte schema’s zijn onvolledig ingevuld.

In het ‘Schema M2: Staat van het financieel evenwicht’ zijn enkel voor het boekjaar 2020 het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge voorzien. Beide wettelijk verplichte parameters dienen ingevuld worden voor alle jaren van het meerjarenplan 2020-2025 om zekerheid te hebben dat een financieel evenwicht bereikt wordt.

Het ‘Schema M3: Overzicht van de kredieten’ voorziet enkel bedragen voor de boekjaren 2020 en 2021, terwijl het gaat over het meerjarenplan 2020-2025. Dit schema is dus onvolledig en dient de kredieten te voorzien voor alle jaren van het meerjarenplan 2020-2025.

In het ‘Schema T3: Investeringsproject’ worden acties vermeld die geen investeringen, maar exploitatie-uitgaven zijn, zoals bijvoorbeeld ‘IP-1: Teambuilding’. Er worden in dit schema evenmin kredieten vermeld.

In het ‘Schema T4: Evolutie van de financiële schulden’ wordt enkel een bedrag van 300.000 EUR aan nieuwe leningen in 2020 vermeld, terwijl de gemeenteraad bij beslissing van 17 december 2019 aan de Zorgband Leie & Schelde een overbruggingskrediet van 2.000.000 EUR goedkeurde, terug te betalen in 2 schijven van elk 1.000.000 EUR einde 2020 en einde 2021. Geen spoor hiervan terug te vinden in het meerjarenplan 2020-2025 van de Zorgband Leie & Schelde, noch in het Schema T4.

Volgens de bestuursmeerderheid (CD&V, Open VLD en sp.a) waren voormelde fouten het gevolg van de tijdsdruk op het personeel die het meerjarenplan 2020-2025 diende op te maken.

Conclusie: geen gunstig advies en klacht bij de toezichthoudende overheid
Om voormelde redenen heeft de N-VA-fractie gevraagd dit agendapunt uit te stellen naar een volgende OCMW-raad. Vermits de bestuursmeerderheid (CD&V, Open VLD en sp.a) hierop niet wenste in te gaan heeft de N-VA-fractie een neen-stem uitgebracht over het door het college voorgestelde gunstig advies en hebben wij klacht neergelegd bij de toezichthoudende overheid tegen deze gang van zaken.