3.435 keer bedankt!

Op 15 oktober 2012

Op 14 oktober spoelde een gele golf over Vlaanderen. In heel Vlaanderen wierp de reus zijn lemen voeten af en wist de N-VA zich lokaal te verankeren. Ook de Merelbeekse kiezer weet het verhaal van de N-VA te appreciëren. 3.435 kiezers leverden ons zes zetels op in de gemeenteraad. Te weinig om het voorakkoord te breken, helaas. Maar wel ruimschoots voldoende om stevig oppositie te voeren.

Het was voor het eerst dat de N-VA in Merelbeke alleen opkwam. In 2006 waren we nog de kartelpartner van de CD&V. Het resultaat was pover. Enkel Rik De Vis raakte verkozen. Hoe anders is het in 2012?! De N-VA haalt vlot de 20% en rijft daarmee 6 zetels binnen in de gemeenteraad. Een eclatant succes!

Onze verkozenen: Sabrina Schollaert, Mieke De Vriese, Evi Maes, Guido Mortier, Jo Van Hoorebeke en Rik De Vis

Open VLD levert fors in, Groen wint

Voor de Open VLD verliep het minder goed. De partij kon ook in Merelbeke de nationale tendens niet keren en verloor fors. Ze leveren twee zetels in en houden er zes over. Open VLD en N-VA hebben nu evenveel gewicht in de gemeenteraad.

Ook een andere nationale tendens werd in Merelbeke bevestigd. Groen haalde een mooi resultaat en won één zetel. De partij telt nu vijf verkozenen.

Het Vlaams Belang werd in Merelbeke totaal van de kaart geveegd. Van de drie zetels die ze in 2006 binnenhaalden, blijft er geen enkele meer over.

CD&V dankt Filip Thienpont

Verrassend was het mooie resultaat van de CD&V. Ondanks het wankele financiële beleid in de voorbije legislatuur wist de partij stand te houden. Met acht zetels is de CD&V de grootste partij in Merelbeke.

Wie de resultaten even nader bekijkt, merkt evenwel dat het mooie resultaat in ruime mate aan het succes van burgemeester Filip Thienpont te danken is. Hij wist meer dan 2800 Merelbekenaren te overtuigen.

De winnaars aan de zijlijn

Los van de persoonlijke score van Thienpont leverde 14 oktober 2012 eigenlijk twee echte winnaars op. De N-VA en Groen zijn de enige partijen die terecht een overwinning kunnen claimen.

Toch moeten we samen met Groen lijdzaam toezien hoe de traditionele partijen vrolijk verder kunnen op de ingeslagen weg van loze beloften en stijgende schulden. Het voorakkoord hield stand en Thienpont verenigt de verliezers in zijn schepencollege. Ze kunnen alvast op fors weerwerk van onze zes verkozenen rekenen!