Wereld op z’n kop: dankbaar zijn voor gebrek aan daadkracht

Op 30 mei 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur

In 2016 heeft de gemeente Merelbeke amper één op vier van de geplande investeringen gerealiseerd. Terwijl in een normale bestuursmeerderheid de motor op volle toeren draait in het vierde jaar van de legislatuur, sputtert de motor. Het absurde is dat we eigenlijk moeten hopen dat ze zo min mogelijk uitgevoerd krijgen. Als ze alles uitvoeren wat ze willen, betaalt u vanaf 2019 een recordpercentage gemeentebelastingen.

40,25 miljoen euro investeringen gepland

Tel even mee. Merelbeke wil de komende 4 jaar liefst 40,25 miljoen euro uitgeven:

• Bouwen tweede sporthal Ter Wallen (2 miljoen euro)
  • Sportpark Molenkouter (4 miljoen euro)
  • Nieuw gemeenschapscentrum in Merelbeke-Centrum (6 miljoen euro)
  • Nieuw woon- en zorgcentrum van het OCMW (23 miljoen euro)
  • Kinderopvang Zwijnaardsesteenweg (1,5 miljoen euro)
  • Een kunstgrasveld in Melsen (0,5 miljoen euro)
  • wegenwerken Kloosterstraat (1 miljoen euro)
  • wegenwerken Gontrode Heirweg (1,5 miljoen euro)
  • wegenwerken Bergbosstraat, Polderstraat, Cornelis Sneyssenslaan  (0,75 miljoen euro).

Guido Mortier: “Als men dat allemaal wil doen, moet men minstens 30 miljoen euro lenen. Dat komt bovenop een schuld van 44 miljoen euro. Ondanks de historisch lage rentevoet heeft de meerderheid geen schulden afgelost."

"Merelbeke leent nu aan een historisch lage rente van 1,63%. Zodra deze stijgt – en alle economen zijn het eens dat dat op termijn zal gebeuren – explodeert de schuld. Volgens ons zijn de investeringen hierboven te laag geraamd. De economie trekt aan en de prijzen van aannemers stijgen weer.”

Naar de hoogste gemeentebelastingen van het land?

Kortom, Merelbeke riskeert een financiële put te creëren waar we nog decennia voor gaan betalen. Merelbeke heft nu al 8% gemeentebelastingen en 1450 en zit daarmee bij de hoogste van het land. Dit beleid is een rechtstreeks ticket naar minstens 9% en 1600 opcentiemen.

N-VA Merelbeke heeft al tot in den treure herhaald dat er keuzes moeten worden gemaakt. Het kan niet dat deze meerderheid de toekomstige generaties met een huizenhoge schuld opzadelt.