Stedenband met Toucountouna als excuus gebruikt voor onzinnige uitgaven

Op 28 februari 2016, over deze onderwerpen: Ontwikkelingssamenwerking

Het jaar- en financieel verslag 2015 over de stedenband tussen Merelbeke en Toucountouna sterkt ons in de overtuiging dat deze noord-zuidsamenwerking niet het beoogde doel bereikt en vooral geld kost. John De Vlaminck legde rekenfouten en onzinnige uitgaven bloot.

Het doel van een stedenband is bijzonder nobel. Een gemeente uit het rijkere noorden helpt een gemeente in het armere zuiden om de bestuurskracht te versterken. Maar de manier waarop Merelbeke dit invult, riep bij de N-VA steeds vraagtekens op. Denken we bijvoorbeeld aan de snoepreisjes van schepenen.

De verslagen van 2015 bevestigen onze vrees. De verslagen zijn weinig leesbaar en bevatten een rekenfout van ruim 5.000 euro. Verder zien we dat zaken die buiten de scope vallen van de stedenband er vrolijk mee bekostigd worden. Het is ons bijvoorbeeld een raadsel hoe ‘de week van de aardappel’ in Toucountouna hun bestuurskracht versterkt.

N-VA Merelbeke staat blijkbaar alleen om de ontsporingen in de gaten te houden.