Provincieraadslid Rik De Vis laat van zich horen in de provincieraad

Op 27 december 2013, over deze onderwerpen: Financiën, Wonen en natuur

Provincieraadslid Rik De Vis hield twee opgemerkte tussenkomsten tijdens de provincieraad van december. We willen ze u niet onthouden:

Geklungel CD&V kost provincie minstens 135.000 euro

Het totaal mismeesterd bouwkosten van het Provinciaal Erfgoedscentrum in Ename (Oudenaarde) kost de provincie handenvol geld. De gedeputeerde van de CD&V stelde een dadingsovereenkomst (minnelijke schikking) van 100.000 euro voor om het geschil met de aannemer op te lossen en nog eens 35.000 euro voor het geschil met de ontwerpen. Klein geld, volgens de gedeputeerde, want “in de bouwwereld loopt vanalles mis.”

Volgens provincieraadslid Rik De Vis wil de gedeputeerde het eigen falen volledig afschuiven op de ondernemer en de ontwerper. In deze administratieve miskleun worden verwijlintresten van 300.000 euro en verrekeningen van 100.000 euro geëist!

Het valt af te wachten of de betrokken partijen de minnelijke schikking aanvaarden. In elk geval zal deze blunder de provincie handenvol geld kosten.

Strenge selectiecriteria voor studiebureau voor de site Ruien, graag

De deputatie zal een studiebureau aanstellen voor de opmaak van de ontwikkelingsvisie voor de site van de voormalige elektriciteitscentrale in Ruien. Het is essentieel daarbij strenge selectiecriteria gehanteerd worden.

De herbestemming van een grote industriële site met een oppervlakte van 117 ha (35 ha centrale en 82 ha van Electrabel) langs De Schelde en in het mooie zuidwesten van onze provincie heeft niet alleen een belangrijke landschappelijke impact, maar is ook voor de ontwikkeling van de streekeconomie van groot belang.

De ontwerpopdracht is niet simpel. De lelijke puist op het Vlaamse Ardennengezicht verdwijnt. De nieuwe invulling mag geen nieuwe verminking worden. Maar tegelijk moeten we denken aan het belang als economisch knooppunt van de site.

“Een visie op hoe  de ontwikkeling van een nieuwe ‘park-industrie’ (en niet een industriepark) de identiteit, de ecologie en de beeldkwaliteit van de Scheldevallei en Heuvellandschap weet te versterken moet daarom voorop staan in de opdrachtomschrijving”, doceert Rik De Vis. “Daarom vind ik het heel belangrijk dat de provincie gedegen ontwerpbureaus met ervaring in deze problematiek  selecteert.”

De deputatie neemt onze bekommernissen mee. We volgen nauwgezet verder op.