Premie voor inbraakwerende investeringen dankzij N-VA

Op 28 november 2015, over deze onderwerpen: Veiligheid

In april 2014 al stelde John De Vlaminck aan de gemeenteraad de invoering van een technopreventiepremie voor. Deze premie is bedoeld voor personen die investeren in inbraakwering na advies van een technopreventieadviseur. De gemeente is akkoord met ons voorstel voor een premie van 30% van de kostprijs van de werken, met een maximum 175 euro. En dat amper anderhalf jaar nadat we het voorstelden...

De technopreventiepremie is een belangrijk onderdeel van het veiligheidsbeleid van de gemeente. In een inbraakgevoelige gemeente als Merelbeke (door de nabijheid van snelwegen) moet inbraakpreventie een prioriteit van de politie zijn.

John De Vlaminck heeft namens N-VA al meerdere voorstellen gedaan om die inbraakpreventie te bevorderen:

• Een cameraschild met nummerplaatherkenning op de belangrijkste uitvalswegen,
  • de aanstelling van extra technopreventieadviseurs (agenten die op vraag van burgers advies geven over hoe ze hun woning beter kunnen beveiligen),

Het voorstel van John over de technopreventiepremie wordt nu volledig door het gemeentebestuur overgenomen. Burgers die inbraakwerende investeringen doen aan hun woning op basis van het advies van een technopreventieadviseur maken aanspraak op deze premie. Het gaat om 30% van de kostprijs van de werken met een maximum van 175 euro. De N-VA is uiteraard blij dat de gemeente ons voorstel uitvoert en dat we zo kunnen bijdragen aan de inbraakpreventie in onze gemeente.