N-VA zal zich constructief opstellen voor uitvoering meerjarenplan OCMW

Op 29 december 2013, over deze onderwerpen: Seniorenbeleid, Welzijn

De N-VA zal zich constructief opstellen bij de uitvoering van het strategisch meerjarenplan 2014-2019 voor het OCMW. Hét belangrijkste daarbij is de realisatie van een nieuw rusthuis. Toch vertoont de meerjarenplanning voor ons nog enkele hiaten. Fractieleidster Jo Van Hoorebeke overloopt onze opmerkingen en suggesties.

Een nieuw rusthuis

Prioriteit nummer één tijdens deze legislatuur is de realisatie van een nieuw rusthuis. De meerjarenplanning besteedt daar in elk geval voldoende aandacht aan. N-VA Merelbeke zal zich ten volle mee inzetten om vanuit de oppositie dit project mee vorm te geven.

Socialer beleid graag

Het OCMW is er vooral voor de zwakkeren. En net daarin schiet dit plan soms te kort. Uiteraard is het een goede zaak dat de private markt voor assistentiewoningen in volle ontplooiing is, maar dat mag geen excuus zijn om zelf niets te doen.

De private markt biedt immers vooral koopwoningen aan. Helaas is niet iedereen in staat om een eigendom te kopen. Het OCMW zou ter aanvulling betaalbare assistentiewoningen moeten verhuren.

Verder ondernemen we ook te weinig moeite om de mensen die hulp nodig hebben tegemoet te treden. Niet iedereen overwint de drempel om hulp te vragen. We zouden meer proactieve huisbezoeken moeten organiseren.

Een andere mogelijkheid is een discreet meldpunt op poten zetten waar zorgverstrekkers, buren, kinderen of andere mensen uit de omgeving het kunnen melden wanneer iemand in de problemen komt of dreigt te komen.

Meer investeren in het personeel

Helaas is er geen ruimte voor permanente voortgezette opleidingen voor het personeel. Die zouden daar nochtans baat bij hebben. We denken daarbij niet enkel aan opleidingen in de verpleging of de zorg, maar ook opleidingen die focussen op klantvriendelijkheid. Jammer genoeg horen wij soms klachten. Daar mogen we niet doof voor zijn. Vanuit die optiek zouden ook de functioneringsgesprekken opgefrist moeten worden.

Extra investeren in veiligheid

Het meerjarenplan maakt gewag van veiligheidsprocedures en brandweeroefeningen. We hopen dat het niet bij planning blijft. N-VA Merelbeke is al jaren vragende partij om meer daadkracht op vlak van veiligheid. We zullen dan ook met argusogen volgen of van de gemaakte beloftes ook iets in huis komt.

Lokaal dienstencentrum Flora

Halleluja. Eindelijk krijgen de duizenden inwoners van de Flora ook dienstverlening dichtbij. Voor ons moet dit een ontmoetingscentrum en een informatievoorziening worden. Een plek waar de drempel om met een personeelslid te praten laag is en waar je snel alle informatie vindt die je nodig hebt. Bij de concrete invulling van het dienstencentrum zal de N-VA dan ook met suggesties strooien om die plek mogelijk te maken.

We blijven betrokken

Het verheugde ons dat we tijdens de besprekingen vanuit de oppositie betrokken werden bij de opmaak van het meerjarenplan. Het resultaat getuigt van ambitie, maar zal daarom ook grote inspanningen vragen van zowel het OCMW-bestuur als het personeel. Van onze kant zullen wij ons dan ook constructief opstellen bij de uitvoering ervan.