N-VA vreest ontsporing personeelsbudget

Op 27 november 2013, over deze onderwerpen: Financiën

4,5 op 10. Een buis voor het financieel beleid kreeg onze gemeente voor de verkiezingen in het grote onderzoek van professor Matthijs. Hij adviseerde dat onze personeelskosten danig omlaag moesten. Maar wat doet ons schepencollege? Aanwerven dat het een lieve lust is. Zowel het OCMW als de gemeente krijgt er een diensthoofd bij in de loonschaal A4a-A4b. Maximum jaarwedde? 64.496,84 euro.

Andere gemeenten vervangen nog slechts 1 op 3 of zelfs 1 op 5 vertrekkende ambtenaren. Merelbeke blijft intussen doodleuk aanwerven tegen hoge jaarweddes. Het bestuur maakt zich zo vast populair bij het personeel. Maar de factuur, die is voor u. En voor uw kinderen.

Personeelsdirecteur OCMW

Het OCMW werft een diensthoofd HRM aan de in salarisschaal A4a-A4b. De jaarlijkse maximumwedde in die schaal bedraagt liefst 64.496,84 euro!

Daar komt nog bij dat om deze witte raaf te vinden een publicatie in Jobat werd geplaatst. Kostenplaatje? 8.620 euro. Was dat nu echt nodig?

De OCMW-voorzitter verdedigde zich door te stellen dat de voorgestelde wedde een minimum is om degelijke kandidaten aan te trekken en dat een goed personeelsbeleid belangrijk is voor het OCMW.

Dat ontkennen wij niet, maar in tijden van budgettaire krapte zou de gemeente best wat meer soberheid aan de dag kunnen leggen. Voor een OCMW als dat van Merelbeke zou een diensthoofd HRM in een salarisschaal lager ruimschoots volstaan.

Aanwerving departementshoofd Vrijetijdszaken

Maar de verspilzucht van onze gemeente speelt niet enkel in het OCMW. De gemeente wil een departementshoofd Vrijetijdszaken aanwerven of bevorderen. Ook hier gaat het om een mogelijk extra personeelslid met een jaarwedde van 64.496,84 euro. De noodzaak aan een topambtenaar voor dit departement ontgaat ons volkomen.

Gemeentebestuur weigert te besparen

Professor Matthijs buisde Merelbeke voor de verkiezingen voor het financieel beleid (4,5 op 10). Hij riep het college dringend op om de personeelskosten te beheersen. Quod non. Terwijl andere gemeenten slechts 1 op 3 of zelfs maar 1 op 5 vertrekkende ambtenaren vervangen, blijft Merelbeke doodleuk aanwerven en bevorderen. Het college maakt zich ongetwijfeld populair bij het personeel. De factuur is helaas voor u en uw kinderen.

N-VA stemde om die redenen tegen de personeelsplannen van de gemeente. We staan erop dat de gemeente zuiniger met het personeelsbudget omspringt.