N-VA Merelbeke plant Vlaamse vlaggen op Merelbeekse ronde punten voor de Vlaamse Feestdag

Op 13 juli 2017

Bij gebrek aan Vlaamse vlaggen op de Vlaamse feestdag in Merelbeke heeft N-VA Merelbeke op 11 juli in alle vroegte de Merelbeekse ronde punten voorzien van Vlaamse vlaggen. Ook in Merelbeke mogen we trots zijn op onze Vlaamse identiteit en verwezenlijkingen.

De Vlaamse regering stimuleert al enkele jaren festiviteiten rond het Feest van de Vlaamse Gemeenschap op 11 juli. Lokale besturen kunnen subsidies krijgen als ze aan een aantal voorwaarden voldoen.

Wel Vlaams geld, geen Vlaamse vlag

Merelbeke maakt wel gretig gebruik van die subsidies, maar probeert er jaar na jaar de kantjes vanaf te lopen door elke link met Vlaanderen te vermijden. Vorig jaar nog werd op amateuristische wijze met Photoshop een Vlaamse vlag aan een foto van een optreden toegevoegd om de Vlaamse overheid te overtuigen dat de voorwaarden werden nageleefd.

Het schepencollege doopt Vlaanderen Feest nu ook al enkele jaren om naar Merelbeke Feest. In het gemeenteblad moet je bij de aankondiging van de festiviteiten met een vergrootglas zoeken naar een verwijzing van het Feest van de Vlaamse Gemeenschap.

Tijdens de festiviteiten zijn speciaal gemaakte spandoeken van Merelbeke Feest her en der te zien, maar is het zoeken naar een Vlaamse vlag.

Voorzitter Ivan Eeckhout: ‘N-VA Merelbeke laakt deze miskenning van de Vlaamse identiteit, maar wat ons vooral tegen de borst stuit is de hypocrisie van het schepencollege. Wel gretig Vlaams Geld gebruiken om van alles te organiseren, maar het vertikken om Vlaamse vlaggen te hangen of het Feest van de Vlaamse Gemeenschap ook maar te benoemen als aanleiding.’

‘Om ons punt duidelijk te maken, hebben we beslist om op 11 juli dan maar zelf Merelbeke van de nodige Vlaamse vlaggen te voorzien op de ronde punten in onze gemeente. We begrijpen niet waarom men in Merelbeke niet trots durft te zijn op onze Vlaamse identiteit.’