N-VA Merelbeke bezorgd om evolutie TMVW

Op 25 juli 2015, over deze onderwerpen: Financiën

De intercommunale TMVW stelde een splitsing voor in drie afzonderlijke intergemeentelijke samenwerkingsverbanden TMVW (watertoevoer, waterdistributie, waterzuivering), TMVS (waarbij S staat voor ‘services’ of aanvullende diensten of opdrachtencentrale) en TMVR (waarbij R staat voor ‘recreatie ‘ of zwembaden, technische diensten, …). De N-VA fractie heeft zich op de gemeenteraad van 23 juni 2015 onthouden bij de stemming hierover.

De redenen daarvoor zijn:

1. De opmerkingen van de Vlaamse administratie (Agentschap Binnenlands Bestuur) tegen deze splitsing en de omvang van het maatschappelijk doel van de nieuwe entiteiten die een inbreuk vormen op de gemeentelijke zelfstandigheid.
  2. De ‘branchevervaging’ waaraan TMVW zich bezondigt.  TMVW houdt zich al lang niet meer alleen bezig met water, maar met veel andere zaken die niets met water te zien hebben.
  3. De meer dan bedenkelijke financiële participaties van TMVW in private investeringen, zoals de Ghelamco Arena van AA Gent waarin TMVW voor 18,5 miljoen euro investeerde en eigenlijk optreedt als medefinancier.

Raadslid Guido Mortier noemde TMVW een ‘waterhoofd’ dat vroeg af laat zal openbarsten en waarvan de gemeenten het gelag zullen betalen. Schepen Vrijens (sp.a) vond dat N-VA een ‘show’ opvoerde aangezien de nationale partijstandpunten geen graten zagen in de omvorming van TMVW.

Hierop wees Mortier er fijntjes op dat de gemeente Zingem (CD&V, sp.a), de gemeente Zwalm (Open VLD) en de gemeente Brakel (Open VLD) met vice-premier Alexander De Croo als gemeenteraadsvoorzitter zouden tegenstemmen tegen de omvorming van TMVW. De schepen is dan ook slecht geplaatst om dergelijke beschuldigingen te uiten.

Verwarring troef tijdens algemene vergadering

De voorgestelde splitsing kwam voort uit de algemene vergadering van TMVW in juni 2015. Die is in de grootste verwarring verlopen.  Maar liefst 65 gemeenten (waaronder veel tegenstemmers) werden door een klein artikeltje in de statuten belet hun tegenstem uit te brengen.

Zij hadden hun volmacht niet aan TMVW bezorgd 5 dagen vóór de algemene vergadering en werden niet tot de stemming toegelaten.  Voorheen werden alle volmachten aanvaard tot op de dag van de algemene vergadering zelf.  Veel gemeenten overwegen nu om uit de intercommunale TMVW te stappen.  Wordt ongetwijfeld vervolgd.