Klacht tegen verkoop lap grond aan Heidestraat

Op 1 maart 2014, over deze onderwerpen: Financiën, Lokale economie, Wonen en natuur

Het gemeentebestuur wil een stuk grond van 23.000 vierkante meter, aan de Heidestraat, openbaar verkopen. De oppositie vraagt zich af waarom het stuk grond niet in twee of drie stukken wordt verdeeld. ‘Als je verkoopt in één stuk, mik je enkel op grote spelers’, zegt Groen-fractieleider Stefaan Van Hecke. ‘Zo'n grote oppervlakte is dus geen optie voor kleine kmo's uit Merelbeke. Bovendien krijg je meer geld per vierkante meter voor een kleinere oppervlakte.’ Groen en N-VA hekelen ook dat er melding wordt gemaakt van een ‘recht op uitweg’. De notaris die de grond verkoopt, laat weten dat de eigenaar van een aangrenzend perceel, een Brusselse projectontwikkelaar, een uitweg uit zijn perceel heeft aangevraagd, omdat zijn perceel zou zijn ingesloten.

‘Maar zijn perceel ligt niet ingesloten’, voert Guido Mortier (N-VA) aan. ‘Hij heeft een uitweg, een voetweg die rechts van het perceel ligt.’ Hij vraagt zich af waarom het gemeentebestuur zo'n uitweg belooft, terwijl de grond openbaar wordt verkocht.

Prijsdaling

‘Dat schrikt andere kandidaat-kopers af’, zegt Mortier. ‘En het doet de prijs dalen. Wie wil een hoog bod uitbrengen op een stuk grond als hij weet dat hij een deel ervan niet zal kunnen gebruiken omdat er een weg kan komen op zijn nieuwe eigendom?’

Volgens Stefaan Van Hecke zijn de verkoopsvoorwaarden op maat gemaakt van de projectontwikkelaar. In het voorjaar van 2013 dienden Van Hecke en Mortier al een klacht in. Toen wilde het gemeentebestuur een strook grond, bedoeld voor zo'n uitweg, uit de hand verkopen aan de projectontwikkelaar. De gouverneur gaf het duo toen gelijk en de gemeente moest alles openbaar verkopen.

Klacht

Burgemeester Filip Thienpont (CD&V) weerlegt de kritiek. ‘We willen alles in één keer verkopen, want het is zeer begeerd door zijn ideale ligging. Er zal interesse zijn van grote kmo's die er iets groter kunnen van maken dat iedereen zal zien die op de E40 rijdt. Er is zeker geen uitweg beloofd, en er is geen enkel engagement aangegaan met eender wie.’

Groen en N-VA gaan samenzitten over de kwestie. Stefaan Van Hecke wacht nog even af, maar Guido Mortier laat weten dat hij zeker een klacht zal indienen bij de gouverneur.