Halftimedebat: Het beleid in Merelbeke tot nu toe

Op 30 april 2016, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur, Mobiliteit en openbare werken, Wonen en natuur

Nu de legislatuur halfweg is, verzamelden Jong N-VA, Jong sp.a, Jong VLD, Jong Groen en de jeugdraad van Merelbeke enkele politieke kopstukken om te debatteren over mobiliteit, huisvesting en de noodzaak aan een cultureel centrum. Namens N-VA nam fractieleider Rik De Vis het op tegen Egbert Lachaert (Open VLD), Stefaan Van Hecke (Groen) en Bertrand Vrijens (sp.a). CD&V, nochtans de leverancier van de burgemeester in Merelbeke, vond het niet de moeite om hun beleid te verdedigen.

Wat was goed tot nu toe en wat kan beter?

De Vis: “Ook vanuit de oppositie zijn we niet blind voor het geleverde werk. Vanuit de oppositie zijn we tevreden over de geleverde inspanning om de gemeenteraadscommissies professioneel aan te pakken en te stofferen. Op die manier kunnen onderwerpen technisch en grondig worden besproken.”

“Onze belangrijkste kritiek blijft evenwel dat er te veel beloften zijn gemaakt.

• Lokaal dienstenscentrum Flora
  • Sportpark Melsen
  • Tweede sporthal
  • Sportpark Molenkouter
  • Kinderopvang
  • Gemeenschapscentrum
  • Rusthuis

“Het schepencollege leefde op een roze wolk alsof Merelbeke een eiland is buiten de invloed van de evoluerende fiscaliteit en de economische crisis. Maar we zijn nu halfweg en show me the ‘projecten’”, zei De Vis cynisch. “Verschillende projecten zijn afgevoerd, van andere zie ik – halverwege de legislatuur – nog niets!”

Van Hecke: “Wij betreurden de beslissing van de meerderheid om geld voor die projecten op te halen door met Hollebeekbos een prachtig stuk natuur te willen verkopen. Onder invloed van de stevige oppositie van Groen (en N-VA, red.) kwam men gelukkig op die ‘niet zo slimme beslissing’ terug.”

Lachaert: “Ondanks de kritiek over te veel projecten zijn wij tevreden over ons financieel beleid. We geven wel ruiterlijk toe dat er nog werk is aan de mobiliteit en Merelbeke en dat de projecten rond sportinfrastructuur moeilijke dossiers zijn.”

Nieuw cultureel centrum in Merelbeke: ja of neen?

Rik De Vis en Bertrand Vrijens verschilden duidelijk van mening. Voor Vrijens – schepen van cultuur – moet dit het prestigeproject van zijn legislatuur worden. Trots meldde hij dat de bouw in 2017 zal starten en het project 6 miljoen euro zal kosten (meer dan 7 miljoen met de BTW erbij). De gemeente richt een Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) dat de sport- en vrije tijdsinfrastructuur zal exploiteren in Merelbeke om de BTW te kunnen recupereren.

De Vis: “Twintig jaar geleden was ik zelf één van de vader van het project ‘nieuw gemeenschapscentrum’. Maar alles in het leven heeft een houdbaarheidsdatum. Hoewel de N-VA de nood aan culturele infrastructuur niet ontkent, denken wij dat er alternatieven zijn.”

“Het nieuw gemeenschapscentrum zal 500 m² groot zijn. In Merelbeke hebben wij niet minder dan 6 kerkgebouwen die compleet onderbenut zijn, goed voor duizenden vierkante meters. Met een merkelijk kleinere investering kunnen we cultuur tot in elke dorpskern brengen in plaats van de deelgemeenten leeg te zuigen en alles in één groot centrum te centraliseren.”

“Met 7 miljoen zullen we er trouwens niet komen. De architecten hebben in de gemeenteraad gezegd dat het bijzonder krap zal zijn. Met zo’n uitspraken hou ik mijn hart vast voor de eindfactuur.”

Mobiliteit: hoe kunnen we de verkeersknoop in Merelbeke ontwarren?

Vrijens en Lachaert gaven namens de meerderheid toe dat ze geen pasklaar antwoord hebben. De geografie van Merelbeke en onze functie als doorgangsgemeente maken het er niet eenvoudiger op. Ze kijken daarom naar alternatieven zoals meer fietsen door degelijke fietsinfrastructuur en een eventuele tramaansluiting vanuit Moscou voor Merelbekebe Station. Maar dat laatste is iets voor de lange termijn.

De Vis predikte realisme. “Het aantal auto’s per 1000 inwoners in Merelbeke stijgt de voorbije jaren spectaculair. Momenteel tellen we 600 wagens per 1000 inwoners. Die gaan niet plots verdwijnen. Om de Hundelgemsesteenweg – waarlangs toch 10 à 12% van de Merelbekenaars woont – leefbaar te houden, moet er een verdeelweg komen. Dat zal duur zijn, maar als we blijven wachten zal het nog duurder worden. De Vlaamse Overheid en de gemeente moeten die financiën dragen. Wij laten die verdeelweg niet los. Ik ben er daarom ook blij mee dat het gemeentebestuur de piste van de verdeelweg op ruimtelijk vlak mogelijk houdt.”

Van Hecke was sceptisch. “De ringweg zal enkel extra verkeer aantrekken, sluipverkeer dat in Merelbeke een snellere route hoopt te vinden. Wij pleiten daarentegen voor een verkavelingsstop. Per extra woning komen er immers vaak twee wagens bij.”

De Vis vond dat wishful thinking. "We zijn met steeds meer Vlamingen. We moeten die toch ergens huisvesten?"

De vier waren het wel roerend eens dat er voldoende aandacht moet zijn voor de alternatieven.  De fiets, het openbaar vervoer, autodelen, … het zijn allemaal zaken die de overheden moeten promoten.

Huisvesting: duur wonen in Merelbeke

We weten het allemaal: prijzen van woningen en huurprijzen swingen de pan uit in Merelbeke. De meerderheid denkt aan alternatieve woonvormen als cohousing op nieuwe kavels.

De Vis: “Als gemeentelijke overheid kan je aan de prijzen helaas weinig doen. We kunnen en moeten wel nadenken over de verkavelingen:

• Kleinere kavels en dichter op elkaar gaan wonen;
  • Voldoende aandacht voor sociale woningen in elk bouwproject;
  • Voldoende groen in elk project.”

De Vis brak daarbij ook een lans voor buurtspeelpleinen en parken in onze gemeente. Het is doodzonde dat Ysenbroeck is afgevoerd. Dat kan een succesverhaal worden als het Liedermeerspark. We moeten meer investeren in groene vrijetijdsinfrastructuur.”