Guido Mortier ongerust over financiële haalbaarheid nieuw rusthuis

Op 7 februari 2016, over deze onderwerpen: Financiën, Welzijn

De gemeenteraad van januari moest zich uitspreken over het aangepast meerjarenplan 2014-2019 van het OCMW en kennis nemen van het OCMW-budget 2016. N-VA Merelbeke uit toch enkele vraagtekens bij het optimisme dat uit die plannen blijft spreken.

Volgens de OCMW-voorzitter kunnen de plannen voor de bouw van een nieuw rustoord doorgaan zoals gepland, ondanks de gewijzigde subsidiëring door de Vlaamse overheid via het VIPA (Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden). De spade wordt volgens de OCMW-voorzitter in de grond gestoken einde 2017 en het nieuw rustoord zal in 2020 in gebruik kunnen worden genomen.

Raadslid Guido Mortier (N-VA) uitte op de gemeenteraad van 26 januari 2016 zijn grootste twijfels over dit scenario.  De aanvankelijk beloofde kapitaalsubsidies van 60% van de bouwkost zouden vervangen worden door een exploitatiesubsidie van 40% in de ligdagrijs.  Dit betekent dat het OCMW de volledige bouwkost van het nieuwe rustoord moet voorschieten en daarvoor leningen moet opnemen in 2016 (3 miljoen euro), 2017 (5 miljoen euro), 2018 (5 miljoen euro) en 2019 (2 miljoen euro) of samen 15 miljoen euro.

Ook de gemeente voorziet een investeringstoelage van 6.350.000 euro.  Daarenboven lezen wij in het budget 2016 onder de financiële risico’s dat het nog onduidelijk is of er effectief kan gerekend worden op subsidies van de hogere overheid, wanneer  en voor welk bedrag.  De bouw van een nieuw rustoord tijdens deze legislatuur is een dossier dat in het verkiezingsprogramma van alle politieke partijen in de gemeenteraad stond. Door de vele op stapel staande grote investeringen (tweede sporthal, nieuw gemeenschapscentrum, sportpark Molenkouter, sportpark Melsen, …) die veel minder prioritair zijn dan het nieuwe OCMW-rustoord is de bouw van het nieuwe woon- en zorgcentrum verre van zeker. De meerderheidspartijnen CD&V-Open VLD-sp.a weigeren echter keuzes te maken en resoluut en bij voorrang te kiezen voor het nieuwe rustoord.  Omwille van deze onduidelijkheid en het gebrek aan duidelijke keuzes heeft de N-VA tegen het aangepast meerjarenplan 2014-2019 van het OCMW gestemd.