Gemeente fotoshopt foto met vlaggen voor subsidie

Op 8 november 2016

Om 1.360 euro subsidie te krijgen voor een feest in het kader van 11 juli moest de gemeente foto's bezorgen waarop duidelijk te zien is dat er een Vlaamse vlag uithangt. Maar die foto's waren er niet. Geen nood, de gemeente fotoshopte ze dan maar.

Op de gemeenteraad van 27 september deed gemeenteraadslid Guido Mortier (N-VA) zijn beklag over het ontbreken van de Vlaamse vlag op het Feest van de Vlaamse Gemeenschap in Merelbeke, nochtans een voorwaarde om subsidies van 1.360 euro in het kader van ‘Vlaanderen Feest’ te verkrijgen.  Wat blijkt nu?  Er was geen enkele foto voorhanden waarop een leeuwenvlag te zien viel.

Geen nood, de gemeente stuurde dan maar een twee getrukeerde foto’s op waarop een leeuwenvlag gefotoshopt was.  Een kind kon zien dat het om vervalste foto’s ging. Oordeel zelf maar.

Raadslid Guido Mortier kon de hand leggen op deze twee foto’s en projecteerde deze op de gemeenteraad van 25 oktober  tot verstomming van de raadsleden en het publiek. De schepen van cultuur (sp.a) beloofde een onderzoek in te stellen naar wie deze vervalste foto’s had gefabriceerd.  Hij gaf toe dat een deel van de beloofde subsidies wellicht niet zullen uitgekeerd worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd op de volgende gemeenteraad.