Gedaan met stedenbouwkundige excessen en blunders

Op 20 september 2010, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Wat voorgaande besturen niet konden of wilden hebben wij dan toch maar voor elkaar gekregen. Voortaan zullen bij het beoordelen van vergunningsaanvragen voor grootschalige bouwprojecten en verkavelingen een aantal ruimtelijke en architecturale kwaliteitseisen kunnen worden afgedwongen. ‘Regels zorgen ervoor dat je blunders voorkomt en excessen vermijdt’, aldus  Rik De Vis.

De soms ondoordachte en teleurstellende stedenbouwkundige ontwikkelingen van het verleden moesten een halt toegeroepen worden. Niet alle bouwpromotoren hadden  het goed voor met onze woonomgeving. Sommigen gebruikten met behulp van juridische spitstechnologie de grijze zone in onze stedenbouwkundige wetgeving. De wetgeving voor gebouwen zat ironisch genoeg vol met achterpoortjes.

Op de gemeenteraad van juni kende onze gemeente een primeur. Voortaan heeft Merelbeke voor het eerst in onze gemeentelijke geschiedenis een stedenbouwkundige verordening. Deze moet ervoor zorgen dat de toekomstige  bouwontwikkeling in onze wijken en buurten niet ontspoort. De draagkracht  van een nieuw bouwproject in een  buurt of straat  en  de kwalitatieve groenvoorzieningen in nieuwe verkavelingen zijn nu belangrijke ijkpunten.

Kasteel MylekeKasteel Myleke illustreert mooi hoe privé en overheid kunnen samenwerken om de omgeving mooier te maken

Zo is er een verbod op hoogbouw en een verbod op realisatie van woonvertrekken in dakverdiepingen. Daarbij is het verplicht vanaf 10 wooneenheden bij meergezinswoningen  ondergronds te parkeren. Zo zorgen we ervoor dat de tuinen niet vol komen te staan met autobergplaatsen of andere typische Vlaamse koterijen. In nieuwe verkavelingen in het Centrum en Flora wisten we bovendien zelfs af te dwingen dat 15% sowieso voorbehouden blijft voor groen.

Tenslotte beoogt de stedenbouwkundige verordening een vlotte samenwerking tussen de bouwheer en de gemeentelijke administratie. Enerzijds kan de gemeente haar visie op de gewenste ruimtelijke ontwikkeling op een directe manier meedelen, waardoor de bouwheer een beter beeld krijgt van de mogelijkheden. Anderzijds heeft de bouwheer  er alle baat bij dat de gemeente actief deelneemt aan het planningsproces en het project kan verdedigen  bij de andere instanties  om alsnog nutteloze procedureslagen te vermijden.