Fiets- en voetgangerstunnel onder spoorwegbrug Fraterstraat is enig zinnig alternatief

Op 1 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Al in mei 2015 vroeg N-VA Merelbeke om een oplossing te voorzien voor de te smalle doorgang onder de spoorweg op de Fraterstraat. Ondanks onze suggesties koos het schepencollege voor een onzinnige test met een verbreding van het fietspad en voorrangsregeling. Nu gaat men op onze vraag eindelijk toch ernstig overleg met Infrabel plegen. De aanhouder wint?

De onderdoorgang onder de spoorwegbrug is een gevaarlijk punt. Het voetpad is te smal voor buggy's terwijl er wel heel wat schoolgaande jeugd passeert, fietsers kunnen elkaar niet kruisen en een lijnbus en wagen kunnen al evenmin kruisen. In mei 2015 al vroeg John De Vlaminck op aanraden van ondervoorzitter Christophe Vanderschueren aan het schepencollege om een oplossing te zoeken. Wij suggereerden toen zelf om met Infrabel te overleggen om te zien wat mogelijk is.

Gemakkelijkheidsoplossing zonder verbetering

Het schepencollege koos evenwel voor een gemakkelijkheidsoplossing met een proefopstelling met breder fietspad en een voorangsregeling voor de wagens. Het resultaat? Langere files, toenemende verkeersagressie en geen echte oplossing voor de voetgangers. De Lijn had ook al aangegeven dat als de regeling definitief zou worden, ze hun traject zouden verleggen.

Ook de bevraging van de omwonenden verwees de proefopstelling naar de prullenbak. De omwonenden reikten zelfs een oplossing aan: een tunnel voor fietsers en voetgangers naast de bestaande onderdoorgang. 

In het werkdocument van de gemeente stond bij die oplossing evenwel 'niet wenselijk wegens te weinig plaats'. John De Vlaminck vroeg de bevoegde schepen dat toch wat grondiger te verklaren en drong aan om de piste wél te onderzoeken. De schepen verklaarde zich akkoord en zal op korte termijn een overleg met Infrabel starten.

Hopelijk kan die vermaledijde proefopstelling dan snel worden opgeruimd en krijgen we een duurzame oplossing met echte veiligheid. Ons vorig nieuwsbericht indachtig, wie het SAVE-charter ondertekent, moet er ook echt naar willen handelen!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is