Deputatie weigert te onderzoeken of leegstaande serres in de Bloemenregio gebruikt kunnen worden als alternatief voor geplande glastuinbouwcluster te Melsele

Op 10 juli 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie, Wonen en natuur

De Oost-Vlaamse provincieraad heeft op 22 juni een gebiedsvisie en gebiedsprogramma voor de bloemenregio (Moerbeke, Lochristi, Lokeren, Laarne, Destelbergen, Melle, Merelbeke en Wetteren) goedgekeurd in het kader van het strategisch project ‘glastuinbouw’. De N-VA-fractie heeft de visie en het programma mee goedgekeurd, maar formuleerde ook de suggestie om stopgezette en leegstaande serres in de bloemenregio te gebruiken als alternatief voor de geplande glastuinbouwcluster te Melsele. Tegen dit plan zijn immers heel wat bezwaarschriften ingediend. De tussenkomt van Rik kan u hier bekijken.

‘Onze fractie onderschrijft het economisch belang van de glastuinbouwsector voor de provincie en we moeten samen met de deputatie vaststellen dat het aantal glastuinbouwbedrijven blijft dalen en dat ook het totale grondareaal voor glastuinbouw in de bloemenregio de afgelopen tien jaar gedaald is met 20%. Het is dus noodzakelijk dat nagedacht wordt over initiatieven om de slagkracht en economische rendabiliteit van deze sector te vergroten’, stipte provincieraadslid Rik De Vis aan.

Rik pleitte er bij de deputatie voor om buiten het kader te denken. Uit het onderzoek blijkt immers dat in de bloemenregio een oppervlakte van 100 ha vrijkomt door uitstroom van serres. ‘Waarom wordt in het gebiedsprogramma niet onderzocht of de geplande glastuinbouwcluster van 31 ha te Melsele niet ingepland kan worden in de bloemenregio?’, richtte Rik zijn vraag tot de deputatie. De gedeputeerde antwoordde dat hij het dossier van de glastuinbouwcluster te Melsele niet wil vermengen met het gebiedsprogramma voor de glastuinbouw in de bloemenregio.

‘Het is jammer dat de deputatie ondanks de lokale tegenstand blijft vasthouden aan de inplanting van de glastuinbouwsector te Melsele terwijl er voldoende alternatieven zijn’, vindt provincieraadslid Johan Van Duyse.