De burgemeester liegt over het voorakkoord

Op 8 oktober 2012

“Hoe voorakkoord, wat voorakkoord, welk voorakkoord?” Met uitgestreken gezicht misbruikte burgemeester Filip Thienpont het forum dat een journaliste van De Standaard hem gaf om het bestaan van een voorakkoord tussen CD&V, Open VLD en SP.A te ontkennen. De burgemeester maakt er geen punt van om de kiezer niet alleen te bedriegen, maar ook te beliegen.

De journaliste vroeg hem hoe hij de volgende legislatuur zag. “Als het van Thienpont afhangt, doet hij voort met een tripartite. Er is ‘niet echt een voorakkoord, maar een voorkeur' om te besturen met CD&V, de SP.A en Open VLD”, schreef ze op basis van zijn antwoord in het artikel op De Standaard Online.

Kiezersbedrog

Dat is een flagrante leugen. Niet alleen is er een voorakkoord tussen de traditionele partijen, het is ook nog eens ondertekend door nationale boegbeelden Alexander De Croo (Open VLD), Freya Van den Bossche (SP.A) en Pieter De Crem (CD&V).

Bovendien is het veel meer dan een intentieverklaring. In het akkoord zijn de bevoegdheden – en dus de postjes – al netjes verdeeld tussen de drie partijen. De CD&V neemt vrede met de burgemeesterssjerp en twee schepenen. De rest van de mandaten (vier schepenen en de OCMW-voorzitter) mogen Open VLD en SP.A onderling verdelen. Het oordeel van de kiezer doet voor hen dus helemaal niets ter zake!

Dat de traditionele partijen hun hand niet omdraaien voor kiezersbedrog, is geen verrassing. Dat doen ze al tijden. Het is welhaast traditie. Maar een burgemeester die burgemeester wil blijven – en net daarom ook al een voorakkoord afsloot – zou tenminste het fatsoen kunnen hebben om dat ook toe te geven.

Maar beste kiezer, u kan daar een stokje voor steken. U kan de N-VA helpen het voorakkoord te breken en het te degraderen tot een waardeloos vodje papier. Een stem voor ons is ook een stem tegen het voorakkoord en tegen de leugens van de burgemeester.