Aandacht voor kindslaven in Benin via stedenband

Op 28 juni 2015, over deze onderwerpen: Ontwikkelingssamenwerking

De N-VA heeft nooit veel gevoeld voor de geldverspilling die de stedenband met Toucountouna is. Ons standpunt is altijd geweest dat er efficiëntere manieren bestaan om aan ontwikkelingssamenwerking te doen dan reisjes van schepenen en ambtenaren bekostigen naar het mooie Benin.

Maar de stedenband bestaat en dus zijn wij niet blind voor opportuniteiten. Een artikel in Knack van beschreef de schrijnende toestand van kindslaven in Benin. De zwakke overheidsstructuren zijn één van de oorzaken van deze praktijken.

Ontwikkelingssamenwerking via stedenband

De stedenband van Merelbeke met Toucountouna kan hier een rol spelen en dus eindelijk doen waarvoor hij bedoeld is: ontwikkelingssamenwerking. Door de versterking van de werking van de lokale overheid (door het ICT- en het bevolkingsregistratieproject) kan een bijdrage geleverd worden aan de strijd tegen de kinderhandel en de kindslaven in Benin.

Het bestuur gaf mee dat de burgemeester onlangs benoemd werd tot minister. Daardoor openen er zich wellicht wel opportuniteiten om onze bezorgdheden over te maken aan de overheden in Benin.